ProRail waarschuwt beroepschauffeurs in 2e campagen Media.Monks
Niemand zo ervaren als beroepschauffeurs. Echter blijkt dat bij 25% van de incidenten rondom spoorwegovergangen juist deze groep van chauffeurs betrokken is. Om hen bewust te maken van de risico’s en potentieel gevaarlijke situaties rondom het spoor lanceert ProRail de nieuwe bewustwordingscampagne.
De campagne, gemaakt door Media.Monks, illustreert hoe de meeste gevaarlijke situaties tot stand komen: er wordt niet gestopt voor rood licht, stilstand op het spoor door filevorming, en het achteruit steken van een voertuig om een bocht te kunnen maken. Het lijkt bijna fout te gaan, totdat de situatie in perspectief wordt gezet en duidelijk wordt dat het om een schaalmodel gaat. De voertuigen, de seinen en slagbomen zijn allemaal miniaturen. Alleen de trein en de achtergrond zijn echt. De trein raast voorbij de schaalmodellen met de boodschap ‘Schat de situatie niet verkeerd in. Houd het spoor vrij.’
Dit is de tweede bewustwordingscampagne die ProRail samen met Media.Monks maakt. Het digitale end-to-end bureau is verantwoordelijk geweest voor zowel de strategie en creatie als productie van de campagne.
CEO John Voppen van ProRail hamert op het belang van veiligheid: “Juist van beroepschauffeurs die met zwaar materieel werken verwacht je alert verkeersgedrag. Daarom trekken wij aan de bel en willen we deze bestuurders meer bewust maken van de risico’s”.
Pieter Schouten, Associate Creative Director bij Media.Monks: “We hebben lang gezocht naar een manier om beroepschauffeurs bewust te maken van het feit dat een inschattingsfout rondom het spoor snel is gemaakt, zonder echte ongelukken te laten zien in de video's. Dat zou te traumatisch zijn voor betrokken machinisten en beroepschauffeurs. Door gebruik te maken van modelbouw en ‘forced perspective’ maakt de campagne impact, zonder af te schrikken. Zo helpen we beroepschauffeurs om de gevaren rondom het spoor beter in te schatten”