Roorda en Freek Vonk ontdekken nieuwe soorten in campagne Supporter van Schoon

13-06-2023 (12:18) - Campagnes

Nederland Schoon lanceert een nieuwe identiteit en campagne voor Supporter van Schoon. Met in de hoofdrol de Supporters van Schoon en Freek Vonk. Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa ontwikkelden de strategie, identiteit en campagne die te zien is op TV, online en in outdoor.

Het doel van de campagne is zwerfafval voorkomen en afval in z’n algemeen verminderen. In de campagne zien en horen we prof. dr. Freek Vonk verslag doen van het natuurlijke afval- en opruimgedrag dat wij Nederlanders allemaal in ons hebben. In iedereen zit immers een Supporter van Schoon. Ook registreert hij nieuwe soorten die al een stapje verder gaan. Door bijvoorbeeld een eigen koffiebeker mee te nemen. Of naar de frietkraam te gaan met je eigen pannetje, om zo onnodig verpakkingsmateriaal en potentieel zwerfafval te voorkomen. Door deze nieuwe vormen van duurzaam gedrag te combineren met bekende vormen, zoals het meenemen van een duurzame tas naar de supermarkt, inspireert de campagne iedereen om ook nieuwe gewoontes aan te leren om afval te voorkomen.

Verbeeldingskracht stimuleren

Joeri Jansen (creatief directeur Roorda Reclamebureau): “Bij onderwerpen met zo’n lage betrokkenheid als afval voorkomen, is het belangrijk om de aandacht te trekken en niet belerend over te komen. Humor in combinatie met aansprekende voorbeelden helpt daarbij en maakt het voorstelbaar dat ook jij een Supporter van Schoon bent. Het aanstekelijke enthousiasme van Freek gooit daar nog een flinke schep motivatie bovenop. Dat optimisme en enthousiasme stralen we ook uit in de nieuwe identiteit voor Supporter van Schoon. Die kon wat ons betreft wel een knipoog gebruiken”

Wil voor een schonere wereld

Ingrid Goethart (directeur a.i. van Nederland Schoon): “Wij geloven dat iedereen – van consumenten tot het bedrijfsleven - de wil heeft om een schonere wereld achter te laten. Op de weg naar een zwerfafvalvrij Nederland neemt Nederland Schoon het voortouw en activeren wij iedereen in de keten om een steentje bij te dragen. Wij doen dat onder andere door in opdracht van Stichting Afvalfonds Verpakkingen een gezamenlijk bewustwordingsplan te ontwikkelen. Daar is deze campagne een belangrijk onderdeel van.”