Roxeanne Hazes brengt ode aan Sherida Spitse in ABN AMRO clip

31-05-2024 (11:12) - Campagnes

ABN AMRO, hoofdsponsor Ajax vrouwen, brengt samen met Roxeanne Hazes een ode aan Sherida Spitse. Deze ode dient als inspiratiebron voor een nieuwe generatie jonge meiden en vrouwen om hun dromen na te streven. Een missie die ABN AMRO omarmt op verschillende domeinen zoals sport, kunst en cultuur.

De videoclip, met Spitse in de hoofdrol, illustreert de reis die ze heeft afgelegd om een topsporter te worden plus de drive die ze nodig heeft gehad om zover te komen. Met meer dan 150.000 views op de videoclip, meer dan 45.000 streams op Spotify en veel positieve reacties op de social media kanalen is de lancering een succes.

Het belang van rolmodellen

Meer vrouwen dan ooit doen aan topsport (Mulier Instituut, 2023). Maar wat betreft de representatie ervan is er nog een lange weg te gaan. Uit eerder onderzoek van WOMEN Inc. blijkt dat van alle Eredivisiewedstrijden die op televisie te zien zijn wordt 91% gespeeld door mannen. Er is structureel te weinig zichtbaarheid voor vrouwelijke topsporters terwijl voorbeelden, rolmodellen en zichtbaarheid juist ontzettend belangrijk is ter inspiratie voor jonge meiden die ook hun droom als topsportster willen najagen.

Spitse
: 'De verschillen tussen nu en toen in de voetbalwereld en de kansen voor vrouwen zijn groot. Ik kon vroeger bijvoorbeeld bij de jongens trainen maar dan mocht ik geen wedstrijden spelen. Ook als we kijken naar investeringen in vrouwenvoetbal, goede lonen, de juiste arbeidsvoorwaarden en natuurlijk de zendtijd die we krijgen. Bij mijn club is dat goed geregeld, maar dat is niet voor alle meiden zo. Dat frustreert me.’ Ondanks dit hoopt ze dat dit voor jongere generaties verandert. ‘Het motiveert me om te vechten voor wat wij waard zijn en mij te blijven uitspreken hierover. 'Dat ben ik aan mezelf en alle meiden met een voetbaldroom verplicht.’

Barrières wegnemen

Het nummer is tot stand gekomen in samenwerking met ABN AMRO. Al geruime tijd steunt ABN AMRO vrouwen in de sport, kunst en het bedrijfsleven. Daarbij streeft de bank naar het wegnemen van barrières en het geven van zichtbaarheid aan rolmodellen. En dat is terug te zien in de praktijk. Zo spelen de Ajax vrouwen in vaker in de ArenA en worden wedstrijden op reguliere zendtijden uitgezonden. Juist die zichtbaarheid is ontzettend belangrijk voor jonge meiden die ook hun droom als topsportster willen najagen.

Chantal Korteweg (Director Social Impact & Inclusive Banking) over de campagne: ‘Sherida Spitse laat ons zien wat je kunt bereiken als je een droom en ongekende drive hebt. ABN AMRO vindt het belangrijk om de drive van vrouwen te supporten. Dit doen we niet alleen als partner van de AJAX vrouwen, maar ook door drempels die vrouwen ervaren, weg te nemen. Vanuit onze expertise stimuleren we vrouwelijk ondernemerschap en helpen wij bij het realiseren van financiële onafhankelijkheid. Wij verbinden vrouwen met elkaar en inspireren (jonge en cultureel diverse) vrouwen om hun drive te vinden door rolmodellen een podium te geven. Daardoor zullen steeds meer vrouwen net als Sherida hun drive kunnen inzetten om hun droom te bereiken.'

Credits

Merk: ABN AMRO
Lead agency: ACE

Director: Camille Boumans
Music Supervision: Ambassadors Berlin
Productiemaatschappij: 100%
Post productie: De Grot

Cast: Sherida Spitse en Roxeanne Hazes
Behind the Scenes video: Hotseflots
Fotografie: 24 Carrot Photography
Met dank aan: Ajax, Johan Cruijff ArenA