Samsung lanceert in aanloop naar Olympische Spelen ShotControl

Samsung lanceert in aanloop naar Olympische Spelen ShotControl

18-07-2024 (12:01) - Campagnes

 De Olympische Spelen staan op het punt van beginnen en vandaag presenteren Samsung, Cheil Benelux en de Nederlandse Basketball Bond (NBB) een technologische innovatie: ShotControl. Een tool die met behulp van AI de Nederlandse 3x3 spelers gedetailleerde informatie geeft over hun prestatie: vanaf waar schieten ze precies, hoe moe zijn de spelers op dat moment en schieten zij mis of raak? ShotControl helpt hen zo hun spel te analyseren en te verbeteren. De tool verzamelt al vanaf maart 2024 data.

De ontwikkeling van de tool is onderdeel van een driejarig partnership van Samsung met basketball. Het partnership reikt dus verder dan alleen het ontwikkelen van de innovatie. Samsung spant zich in brede zin in om van 3x3 Urban Teamsport nummer 1 te maken. Met een door Cheil ontwikkelde campagne op Instagram en TikTok maakt Samsung de sport voor een breder publiek zichtbaar, met daarbij een duidelijk focus op de doelgroep 16 t/m 35 jaar. In deze content krijgen de regels van het spel, maar ook de cultuur en fashion rondom basketbal een podium.

Aron Royé, Coach team 3x3 NL: "Het is tof om te zien dat de eerste uitkomsten van Samsung ShotControl inzichten opleveren die we al meteen kunnen implementeren richting Parijs. Enerzijds zijn dat inzichten die valideren wat de spelers zelf al weten en voelen. Maar er waren ook opvallende uitkomsten in de heatmaps die interessante scoringsmogelijkheden van spelers in een bepaalde fase in de wedstrijd aan de oppervlakte hebben gelegd. We moeten daarbij bedenken dat dit pas het begin is. In de toekomst geeft ShotControl ons nog veel meer mogelijkheden waarvan ik geloof dat het onze positie in het internationale 3x3-landschap gaat versterken. Een mooie aanvulling op ons keiharde dagelijkse werk.”

Tim van der Sijde, Managing Director Cheil Benelux: "Bij de ontwikkeling van ShotControl wilden we 3x3 basketbal écht vooruit helpen en tegelijkertijd de innovatieve kracht van Samsung laten zien. De innovatie moest dus zo ontwikkeld worden, dat het de spelers niet in de weg zat en het intuïtief genoeg was om het zelf te kunnen gebruiken. Technologie, die ook op de lange termijn inzicht blijft geven. Geen one-off. Zo werd het een project waar we jarenlang mee bezig zijn geweest en waarbij we de verschillende expertises binnen ons bureau moesten samenbrengen. 

Credits

Klant: Samsung Electronics Benelux
Verantwoordelijk bij klant: Danique Rozestraten, Gerben van Walt Meijer, Laura Geuze
Bureau: Cheil Benelux
Overall Lead: Tim van der Sijde
Account: Judith Langeslag, Istvan Schiering,
Strategy: Dennis Hamakers
Project Management: Alessandra Vacondio Vargas
Project Partner: De Nederlandse Basketball Bond
Creatie: Tim de Waard, Daniel Samama, Ton van Jole
PR Agency: Edelman

App
Design: Danny Bakker, Ramelan Sadjid, Bernard Westerdijk
Technical production: Vonk
Head of production: Bart Breugem
Director: Bart Breugem
Shoot Producer: Marco van Prooijen
Post-production: Lamine Ndiaye, Danny Verduyn Lunel
3D animation: OneSize
Music composition: AMP Amsterdam