'Schat, ik ben je kech niet'
‘Ik zit op het terras te swipen: vijftig matches in mijn inbox’, zegt oma Toos (82) tegen oma Jannie (78). ‘Dus ik maak een move op één paar van die boys. Komt die ene fuckboy, terwijl ik weet hij gaat me ghosten, omdat hij bijna remote gaat op Bali.’
Oma Jannie schiet in een stuip, voordat ze lachend haar licht laat schijnen over de situatie: ‘Woooooh, red flag’, adviseert ze haar vriendin, die even daarvoor haar hippe kleine stadswagen (Birò) strak langs de stoep heeft geparkeerd. Ook voor oma Toos is duidelijk waar deze affaire gaat eindigen. ‘Ik zeg: schat, ik ben je kech niet. Mij niet bellen hoor.’
Het kwieke duo vertolkt de hoofdrol in de nieuwe reclame van GiG Hard Seltzer, het licht-alcoholische fruitdrankje dat de afgelopen jaren festivals, studentenverenigingen en kroegen veroverde. De hype begon bij studenten. Nu drinken ook oudere doelgroepen GiG’s drankje. ‘Het doorloopt daarmee precies hetzelfde pad als in de VS, waar hard seltzers al langer niet meer zijn weg te denken’, zegt Max Ponsen, die samen met broer Bob GiG oprichtte. ‘Het filmpje laat zien dat GiG er is voor hen die jong van geest zijn. Door het extreme contrast, met het ouderwetse interieur en de moderne oma’s, maken we duidelijk dat alle leeftijden van GiG kunnen genieten en het je bij de tijd houdt.
De frisse oma’s zijn ook een metafoor voor het drankje zelf, dat dankzij de bruisende fruitsmaak verfrissend is: op het terras, na het sporten, op een festival of in de (strak geparkeerde) Birò.