Sociale marketingcampagne DrinkWater
23-10-2012 (08:15) - Campagnes
Schuttelaar & Partners heeft in opdracht van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) een sociale marketingcampagne ontwikkeld. Binnen deze campagne heeft het bureau marketingtechnieken ingezet om een niet-commercieel ‘product’ (het drinken van water) te promoten.
Met de DrinkWater-campagne van JOGG wil men kinderen verleiden om meer water te drinken. Hard nodig, want uit onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt bijvoorbeeld dat sommige kinderen per dag zo’n 400 kcal (25 suikerklontjes) via zoete drankjes binnenkrijgen. Bijzonder aan deze sociale marketing aanpak is dat men niet gebruik maakt van het ‘betuttelende vingertje’, maar dat de makers de kinderen verleiden met een aantrekkelijke boodschap. In een JOGG-gemeente gaan alle partijen in een zogenaamde JOGG-wijk, zoals scholen, sportverenigingen, maar ook de supermarkten, gaan zich het komende jaar samen inzetten om water drinken weer gemakkelijk en aantrekkelijk te maken.
Om de partijen te inspireren, ontwikkelde Schuttelaar & Partners onder meer een korte teasende film waarin kinderen zelf de wijk veroveren en DrinkWater aan de man brengen. Naast de film is er ook een actiesite: www.jogg.nl/drinkwater