'STAAT-E-LEKKER?' moet e-bike diefstal verminderen
Het aantal slachtoffers van fietsdiefstal neemt namelijk al jaren fors toe, met name door de groeiende populariteit van e-bikes. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en een vijftal verzekeraars willen met een nieuwe preventiecampagne dit aantal terugdringen. De campagne ‘STAAT-E-LEKKER?’ is ontwikkeld door communicatiebureau De Wolven in samenwerking met creatief bureau Dolly Warhol. Het doel van de campagne is om meer bewustzijn te creëren over het belang van het goed beveiligen van je e-bike.
De campagne ‘STAAT-E-LEKKER?’ laat zien wat e-bike bezitters zelf kunnen doen om te voorkomen dat hun geliefde fiets gestolen wordt. Hiervoor werkt de campagne met verschillende pay-offs die bestaan uit concrete tips, zoals ‘extra slot erop’ of ‘ergens aan vast’. Op de website staat-e-lekker.nl staan simpele, effectieve manieren om de kans op diefstal te verkleinen. Via social media worden tips gedeeld en er is een postercampagne bij NS-fietsenstallingen gestart.
De campagne is daarnaast zichtbaar via de communicatiekanalen van de initiatiefnemers; Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.), het CCV en verzekeraars Achmea, ANWB Unigarant, ENRA, Kingpolis, ASR en Univé. Ook wordt de campagne breed gedragen en verspreid door de ‘STAAT-E-LEKKER’-partners, waaronder de Fietsersbond, NS, slotenmakers, fietshandelaren, gemeenten en de politie.
STAAT-E-LEKKER is onderdeel van een bredere aanpak van verzekeraars, de fietsbranche, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen om gezamenlijk op te treden in de bestrijding van fietsendiefstal.