Stedin en N=5 ontwikkelen eKlok voor slim stroomgebruik
Het is een maatschappelijk probleem: het wordt steeds drukker op ons stroomnet. Om mensen meer bewust te maken van hun stroomgebruik en met name het moment waarop ze dat doen, ontwikkelde netbeheerder Stedin in samenwerking met N=5 de allereerste eKlok.
Een energieklok die mensen realtime inzicht geeft in de drukte op het stroomnet. Middels de klok en een grote campagne stimuleert de netbeheerder om de piekuren op het net zoveel mogelijk te vermijden. De digitale variant markeert de eerste stap in de ontwikkeling van een fysiek product en bijbehorende app.
De eKlok helpt mensen om hun stroomgebruik bewuster te plannen en te spreiden over de dag. De klok kleurt groen op tijden dat er veel duurzame energie op het stroomnet is en rood op momenten dat het stroomnet overbelast dreigt te raken. Zo kunnen mensen zelf bepalen wanneer het bijvoorbeeld beter is om hun wasprogramma aan te zetten of de auto op een ander tijdstip te laden
Net in balans houden
Debora de Laaf, Directeur Communicatie bij Stedin: “Ook consumenten en kleine bedrijven kunnen bijdragen om de piekbelasting op het stroomnet tegen te gaan. We zien dat door relatief kleine aanpassingen in het gedrag ten aanzien van stroomgebruik de pieken afvlakken, waardoor de druk op het net verlaagt. Dit is onderdeel van een duurzaam energiesysteem, waarbij we zoveel mogelijk duurzame energie moeten gebruiken als het er is, dus als de zon schijnt of de wind waait. Op deze manier dragen we met elkaar bij aan het bewaken van de balans op het net. Dat is misschien even wennen, maar uiteindelijk helpen we onszelf ermee.”
Bastiaan Weers, Strategy Partner N=5: “We zullen de komende jaren met zijn allen op zoek moeten naar een nieuwe energiebalans. We zien dat mensen bereid zijn om hieraan bij te dragen maar vaak niet goed weten hoe en wat ze kunnen doen. Met campagnes als de Zonnerette en de nu de eKlok willen we mensen dan ook bewust maken en handelingsperspectief geven. De eKlok helpt mensen energie te gebruiken op de juiste momenten, maar herinnert ze ook aan het belang daarvan. Nu online en in de campagne, maar in de toekomst kom je ‘m hopelijk ook tegen in het straatbeeld. Dit is dus pas het begin!"
De digitale eKlok is te vinden op www.eklok.nl, waar ook meer informatie beschikbaar is over hoe je de klok moet lezen en wat je kunt doen als de klok rood of groen kleurt. De campagne bestaande uit online video, radio, social content en bannering gaat tegelijkertijd live.
credits
Stedin
Directeur Communicatie Debora de Laaf
Merkmanager Inge Barendrecht-Huizinga
Woordvoerder Dorien Tjin-Kinds
N=5
Concept Creatie Nick Maas
Creatieve Directie Paul Wagemaker, Arnout Robbe
Strategie Bastiaan Weers, Jens Hellewaard
Account Tamara Saelman, Gonny Pullens
Productie Tisha Hoppenbrouwers
Productie video The Tropics
Regisseur Bas Wouters
Geluidsstudio Klevr Sound
(stem)Acteur Sol Wortelboer
Technische productie RobotKittens
Designer klok Form designlab
Media
Digital Stroom
PR 2Twintig
Social Somention