Stichting ALS toont samen met Joe Public onvermijdelijke aftakeling
ALS is nog steeds ongeneselijk. Spieren vallen één voor één uit en patiënten overlijden na de eerste symptomen binnen 3 tot 5 jaar. Dankzij recente technologische ontwikkelingen komt een doorbraak echter steeds dichterbij. Maar daar is extra onderzoek voor nodig. En dus geld.
Frederique Kram van de Stichting ALS Nederland: 'De opbrengst van de afgelopen 3FM actie Serious Request is dan ook zeer welkom. Maar we weten ook dat we er nog niet zijn'.
Daarom is de Stichting ALS Nederland een nieuw, confronterend campagneproject gestart, waarin patiënten een donatie-oproep doen. Niet voor zichzelf. Zij zijn niet meer te redden. Maar financiële steun geeft toekomstige patiënten wel een kans. Deelnemer Ingur Zijlstra: 'Ik vind het niet spannend om op al die billboards en die tv-commercials te staan. Voor mij is echt het belangrijkste dat er een medicijn komt. Ik wil er alles aan doen er om onderdeel van te zijn dat ALS stopt.'
Onvermijdelijke aftakeling
De deelnemers worden met tussenpozen gefotografeerd en gefilmd, telkens met een persoonlijke vraag om financiële steun. Uitingen die stuk voor stuk de emotionele boodschap overbrengen. Maar in het verloop van de campagne komt daar een confronterende lading bij: niet alleen hun directe omgeving, maar heel Nederland is getuige van hun onvermijdelijke aftakeling: zo ziet ALS eruit.
Bij deelnemer Anneloes van der Zee uit Arnhem gaat de achteruitgang zelfs zo snel, dat het blijft bij twee opnames. Haar zoon Stan, die dezelfde genafwijking heeft als Anneloes, is trots op zijn moeder: ‘Ik vind het prachtig om te zien dat mijn moeder met haar beperkte energie toch heeft deelgenomen aan deze campagne en daarbij aandacht vraagt voor onze genafwijking die ervoor zorgt dat zij ALS had. Mijn moeder was niet meer te redden maar ik ben er trots op dat zij zich heeft ingezet voor mij en alle andere patiënten.’
Geen tijd te verliezen
Marcel Hartog van Joe Public, ook betrokken bij de eerdere campagnes rond ALS: 'Twaalf jaar geleden was de ziekte nog onbekend. De confrontatie met ogenschijnlijk gezonde mensen die inmiddels waren overleden toonde de genadeloosheid van ALS aan. Nu is de slechte afloop vanaf het begin duidelijk en kijken we met lede ogen toe hoe de deelnemers razendsnel achteruitgaan. Om te benadrukken dat er geen tijd te verliezen is in de zoektocht naar genezing.'
De campagne is te zien en te horen op tv, online, in de bioscoop, op radio, digitale buitenreclame en in print. Daarnaast vertellen de deelnemers, samen met hun familie en vrienden in redactionele media het verhaal over ALS en hun motivatie om mee te doen aan dit project.
Credits
Stichting ALS: Frederique Kram, Kiki Kruize
Bureau: Joe Public Amsterdam
Creatie: Marcel Hartog, Ruben van Dijk
Account: Maaike van ’t Klooster
Agency producer: Dylan Driessen
Design: Jeroen Ickx
Productiemaatschappij: Joe Public Shoot
Producer: Fiona Jacob
DOP: Jordy Tempelman
Fotografie: Daniel Porcedda
Edit: Jordy Tempelman
Geluid: Sound Circus
Grading: Qianwei Tong (Captcha)
Online: Captcha
Behind the scenes Sil Jong