Stille Levens doorbreekt taboe rondom kindersterfte
Stille Levens, het landelijke kenniscentrum dat ondersteuning biedt bij kindersterfte, lanceert een nieuwe campagne, ontwikkeld door finally an agency. Het doel? Het taboe rondom babysterfte doorbreken.
De campagne haakt in op de internationale Baby Loss Awareness Week (9 tot en met 15 oktober), waarbij wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor babysterfte. De centrale boodschap in de campagne is ‘Zwijg hen niet dood’: een confronterende call to action die direct oproept om de stilte te doorbreken.De campagne is gericht op social media en zet dankzij de grote online community van Stille Levens in op organisch bereik.
De content is gericht op twee doelgroepen: de ouders en de omgeving. Voor getroffen ouders is er een speciaal sjabloon ontwikkeld waarmee zij op een simpele manier duidelijk kunnen maken hoe de stilte doorbroken kan worden. Daarnaast is er voor beide doelgroepen een landingspagina gemaakt waarin handvatten worden geboden om met elkaar in gesprek te komen.
Erken het bestaan
Het concept is op voorhand uitgebreid getoetst bij een testpanel bestaande uit lotgenoten. Zij benadrukten zich écht gehoord te voelen. Senior creative Jim Abbring vertelt: 'Elk jaar verliezen duizenden ouders in Nederland hun baby tijdens de zwangerschap of rond de geboorte. Dat maakt deze campagne belangrijk voor wie hier mee te maken hebben gehad én voor wie er nog mee te maken gaan krijgen. Een klein gebaar kan veel betekenen. Dus: ga het gesprek aan, noem de naam en erken het bestaan.'
Ook Lisette Samplonius, oprichtster van finally an agency, benadrukt de noodzaak van deze campagne: 'Het is essentieel om betrokken te blijven bij dit soort maatschappelijke thema’s. Het is werk dat ertoe doet en het verdient meer dan één week aandacht.' Daarom staat een nieuwe campagne, waarbij het thema nogmaals wordt ingezet, al op de planning.