Tony's Chocolonely kaart 'wonky’ toestanden aan tijdens Wonka films
Tony's Chocolonely vraagt tijdens de publieksvertoning van de film ‘Wonka’ aandacht voor de misstanden in de chocolade-industrie. De komende weken is er voorafgaand aan elke Wonka-film in Nederland en België een korte film te zien over de misstanden in de chocolade-industrie.
Ook hangen er posters rondom de bioscopen en worden repen met dezelfde boodschap op de wikkel uitgedeeld. In de ogen van Tony’s is het 'wonky' dat er nog steeds op grote schaal uitbuiting en illegale kinderarbeid plaatsvindt voor het maken van chocolade en wil bezoekers van de film hier bewust van maken.
Vervolgactie
18 jaar geleden deed Tony's oprichter Teun van de Keuken een vergelijkbare actie tijdens de voorganger van ‘Wonka’, ‘Charlie and the Chocolate Factory’. Hier deelde hij flyers uit op de rode loper met een vergelijkbare boodschap over de bittere realiteit achter chocolade en Big Choco die hiervan profiteert. Dit luidde de start in van Tony's Chocolonely. Vandaag de dag vinden deze misstanden nog steeds op grote schaal plaats, waarom Tony's het belangrijk vindt dit nogmaals aan te kaarten.
Big Choco
Want ondanks dat de grote spelers in de chocolade-industrie (Big Choco) meer dan 20 jaar geleden via het Harkin & Engel protocol hebben toegezegd dat zij misstanden in de industrie zouden beëindigen, leven er nog steeds miljoenen cacaoboeren in diepe armoede en werken er 1,5 miljoen kinderen illegaal op cacaoplantages als gevolg daarvan. Dit terwijl de grote chocolademerken jaarlijks miljarden winst opstrijken. De actie loopt 2 weken in Nederland van 13 december t/m 27 december bij o.a. Pathé. En in België 4 weken van 13 t/m 9 januari bij o.a. Kinepolis.
Bibianne Roetert, Marketing Manager bij Tony's: “Wij vinden het belangrijk dat chocoladeliefhebbers de bittere realiteit kennen achter de chocolade van vele grote merken die zij dagelijks eten. Juist door ze hiermee te confronteren voor het zien van een film over chocolade, proberen we deze boodschap op een ludieke manier over te brengen. Zo hopen we dat iedereen eerlijkere keuzes maakt tijdens de feestdagen.”