Trimbos en Wefilm lanceren stoppen-met-roken-campagne
De kans om succesvol te stoppen met roken wordt met zo’n 50% vergroot als een zorgverlener een stoppen-met-rokenadvies geeft. Toch is dit een onderbelicht thema in de spreekkamer. Daarom start RookStopZorg, een initiatief van het Trimbos-instituut, een campagne over het stoppen-met-rokenadvies, specifiek gericht op zorgverleners.
Doel van de campagne, ontwikkeld door Wefilm Creative Agency, is dat zorgverleners het meer dan logisch gaan vinden om het rookgedrag van rokers bespreekbaar te maken en te verwijzen naar goede stoppen-met-rokenzorg. Middelpunt is een korte film die met humor intapt op de wereld van de zorgverlener.
Oproep
De oproep daarbij luidt: ‘Bespreek roken en verwijs naar goede stoppen-met-rokenzorg. Moeilijk hoeft dat niet te zijn: het Very Brief Advice is een bewezen effectieve en korte stopadviesmethode. Zorgverleners krijgen een gratis en geaccrediteerde e-learning aangeboden die het stoppen-met-rokenadvies in de praktijk brengt. De campagne wordt onder de aandacht gebracht via ambassadeurs, social media, ziekenhuizen, vakverenigingen en vaktijdschriften.