Unique en Higuita gaan op jacht naar de beste klantenservicestem van Nederland

20-10-2023 (15:07) - Campagnes

Unique Uitzendbureau lanceert online talentenjacht Sound Of Service waarmee de organisatie in oktober op zoek gaat naar de beste klantenservicestem van Nederland. Een landelijke activatie die duidelijk maakt dat Unique verder kijkt dan een cv én de uitdagingen van werkgevers duurzaam aanpakt.

Met deze campagne werft Unique klantenservicemedewerkers en laat het aan werkgevend Nederland en specifiek bedrijven in het klantenservice-domein zien, dat het dé partij is om de personeelsdruk te verlagen en duurzame groei te ondersteunen.

Sound of Service

Creatief bureau Higuita bedacht de wedstrijd ‘Sound Of Service’: een nationale, online talentenjacht voor de klantenservicemedewerker met de beste stem van Nederland. Waarmee niet alleen een inhoudelijke prijs valt te winnen, maar ook een volledig maandsalaris. Het primaire doel? Het aantrekken van klantenservicetalent. Daarnaast wil Unique met de activatie het uitzendwerk in die sector een positieve boost geven.

Serieuze zoektocht met een glimlach

Dat een klantenservice-afdeling van groot belang is voor organisaties, staat volgens Pascal Kersten, Directeur Business Improvement bij Unique, buiten kijf: “Talenten op de klantenservice maken écht het verschil voor organisaties en bedrijven. Wanneer je empathie toont door vriendelijk en behulpzaam te zijn voor anderen, geef je die ander een goed gevoel. Of dit nu klanten of collega’s zijn: je bereikt meer als je betrokken bent. Niet alleen direct bij de persoon die je te woord staat, maar ook indirect. Die vriendelijke houding en toon straalt ook af op de organisatie waar je voor werkt. En vriendelijkheid, net als enthousiasme, is aanstekelijk. Zo zijn klantenservice-medewerkers met een mooie stem en bijbehorende instelling een voorbeeld voor ons allemaal. Dát is wat we met deze marketingactie uitdragen.”

Laagdrempelig om mee te doen

De activatie speelt zich via een landingspagina volledig af op Whatsapp. Logisch, want de kandidaten worden beoordeeld op hun stem en hoe ze die inzetten. Kandidaten doen mee door op een absurde, fictieve klantsituatie te reageren met een stembericht. Zo wordt deelnemers op humoristische wijze duidelijk gemaakt dat een deel van het werkplezier in de branche bestaat uit het creatief inzetten van empathisch vermogen om zo tot een voor de beller bevredigend antwoord te komen. Een jury, bestaande uit onder meer Daan de Vries (Manager klantenservice van Univé), stemacteur en presentator Michiel Eijsbouts, en Pascal Kersten, beoordeelt de inzendingen en kiest drie finalisten. De finale vindt live plaats in de vorm van een nagebootst klantgesprek. De finalist is daarbij niet zichtbaar voor de jury, zodat zijn stem alle aandacht krijgt.

Unieke stem

De winnaar wordt bekroond tot ‘Stem van Unique’ en zal in toekomstige in- en externe merkcommunicatie te horen zijn. Uiteraard vallen er ook diverse prijzen te winnen, waaronder een hoofdprijs van een volledig maandsalaris.

Jorn de Geus, client-service director van Higuita: “met deze audio first-activatie laten we zien dat Unique écht werk maakt van de uitdagingen waar haar opdrachtgevers voor staan. Sound Of Service spreekt met een uitdagende, herkenbare vorm de doelgroep aan op zijn kwaliteiten, op een super relevante plek.”

Kandidaten worden bereikt via een online videocampagne op Youtube, Meta en DPG Media. Daarnaast wordt de activatie onder andere met een commercial op Spotify aangejaagd.