UNLIKE ontwikkelt nieuwe campagne voor Bevolkingsonderzoek Nederland
De deelname aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker (bmhk) loopt de laatste jaren steeds verder terug. 79% van de 30 tot 34 jarige vrouwen wil meedoen, slechts 41% doet daadwerkelijk mee. Eén op de drie vrouwen praat niet over het bevolkingsonderzoek, omdat ze te weinig kennis heeft over het onderwerp of het moeilijk vindt om erover te praten. Daarom openen Bevolkingsonderzoek Nederland, het RIVM en KWF het gesprek over baarmoederhalskanker met een landelijke campagne.
Doel van deze campagne is om de kennis over het bevolkingsonderzoek bmhk en over bmhk zelf te vergroten. En dat doen de partijen door het gesprek over dit thema te starten op social media. Voor podcastmakers, influencers en andere media bedacht Unlike het BMHKopje: want een goed gesprek begin je met een kop koffie of thee. De kopjes zijn gemaakt door bekende keramisten die de campagne een warm hart toedragen en bedacht om dit gesprek in de media te openen. In de mediakit voor podcastmakers en influencers zit naast de BMHKop ook speechcards en vragen om dit belangrijke gesprek op gang te brengen. Zo moet het gesprek hierover continue actueel blijven en verspreidt dit zich onder zoveel mogelijk vrouwen.
Bente van Deventer, Business Director UNLIKE: “De campagne houdt niet op na de bhmk preventie week. Het hele jaar door vrouwen informeren en motiveren met elkaar in gesprek te gaan over het bevolkingsonderzoek, dat is het effect dat we teweeg willen brengen. Via het platform bmhk.nl en de socials blijven we het gesprek voeden met vragen, nieuw onderzoek, stellingen, twijfels en antwoorden vanuit de community.”