Persgroep investeert liefst 130 miljoen in PCM
26-05-2009 (08:52) - Economisch
Het Belgische mediaconcern De Persgroep zal niet 100 miljoen, maar 130 miljoen euro in het Nederlandse PCM steken. Het krijgt daardoor een belang van 58,4 procent (in plaats van 51 procent) in de uitgever van de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en AD. Begin maart sloot het Belgische bedrijf een principeovereenkomst met PCM. In de loop van volgende maand hoopt De Persgroep de transactie af te ronden. Mededingingsautoriteit NMa moet daar nog wel toestemming voor geven.
Topman Christian Van Thillo van De Persgroep bevestigde maandag dat het zijn 'intentie' is NRC Handelsblad door te verkopen. Daarvoor zouden meerdere gegadigden zijn. De opbrengst wil Van Thillo gebruiken om de schulden van PCM verder af te bouwen.
Na verkoop van NRC Handelsblad zal De Persgroep een omzet hebben van circa 1 miljard euro per jaar. De Belgische activiteiten zijn goed voor 530 miljoen euro, de Nederlandse voor 470 miljoen euro. De Persgroep geeft in België onder meer de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen uit. Ook is ze mede-eigenaar van de commerciële omroep VTM.