Leven van de Live streams

22-04-2022 (15:34) - Gaming

De laatste twee jaar hebben we meer dan ooit het gemak, of zelfs de noodzaak, van ons online leven ervaren. Waar de meerderheid van de mensen eerder nog nooit van Zoom gehoord had, en bij “Teams” aan sport in plaats van vergaderen dacht, worden we nu overspoeld met allerlei soorten live streaming. Maar hoe en door wie wordt er eigenlijk allemaal geld verdiend aan livestreams?
 
Misschien herinner je je nog de livestream-marathon een paar maanden geleden waarbij Twitch-streamers in 24 uur tijd zoveel mogelijk geld voor het goede doel op probeerden te halen? Dit is eigenlijk niets anders dan de moderne versie van de nationale inzamelacties die Giro555 organiseert, waarbij de BN-ers vervangen zijn door streamers en de uitzending niet meer op de “ouderwetse” televisie plaatsvindt. Maar inzamelen voor een goed doel is natuurlijk niet echt geld verdienen, want hierbij zetten de betrokkenen zich gratis of voor kostprijs in.
 
Een commerciële partij die zich nu ook op livestreams richt is Spotify, hoewel dat ondertussen een grote gevestigde naam is met wereldwijd miljoenen betalende (en niet betalende) gebruikers, is het nog maar de vraag of livestreaming ze dit jaar gaat helpen om voor het eerst winst te gaan maken. Op dit moment is het eigenlijk nog steeds een startup waarin miljarden rond gaan terwijl er onder de streep nog steeds rode cijfers verschijnen.
 
Hoewel, in ieder geval op papier, FIFA een non-profit organisatie is, is het een zeer winstgevend bedrijf met miljarden omzet en miljoenen-salarissen voor hun bestuurders. Dat ze non-profit zijn betekent alleen dat ze die winst terugstoppen in de ontwikkeling van voetbal. En terwijl ze aan de ene kant honderden miljoenen per jaar ontvangen voor deals zoals met EA voor de FIFA spellenreeks, gaan ook zij zich nu storten op het zelf live uitzenden van wedstrijden op hun platform FIFA Plus, blijkbaar kunnen ze daar zelf met reclame meer verdienen?
 
Wat tegenwoordig ook een populaire vorm van online vermaak in Nederland is, zijn online casino’s. Niet alleen bieden casino’s zoals je op die op time2play.com kunt vinden traditionele spellen als roulette aan waarbij je met een echte dealer en andere spelers aan tafel zit, ook zijn spelshows die je kunt vergelijken met mix van het ouderwetse Rad van Fortuin en de belspelletjes zoals je vroeger op TV zag, mateloos populair. En hoewel voor casino’s ook online geldt dat het huis altijd wint, kun je er tegenwoordig in ieder geval zeker van zijn dat je wel een eerlijke kans op prijzen maakt, iets wat bij belspelletjes vaker niet dan wel het geval was.
 
Tot slot zijn er natuurlijk de bedrijven waar echt veel geld verdiend wordt, de zogenaamde Tech Reuzen zoals Facebook en TikTok. Dankzij wereldwijd miljarden gebruikers is dit de droom van iedereen die beroemd (of berucht) wil worden. De influencers vind je tegenwoordig werkelijk overal en er zijn zelfs serieus cursussen en opleidingen voor te vinden. Het verdienmodel van deze streamers zelf is meestal gebaseerd op sponsordeals met product placements, al zal het je verbazen hoeveel geld sommige kijkers gewoon direct doneren aan hun favoriete persoonlijkheden. Dit samen met de reclames waarvan de platformen een percentages van tot 35% van vangen, maakt het zeer lucratieve business.
 
Dus of je nu passief of actief wil consumeren, of zelf wat wil gaan verdienen online, de mogelijkheden blijven alleen maar toenemen lijkt het.