Goede voornemens zijn uit
28-12-2010 (09:26) - Marketing
Het maken van goede voornemens is uit. Dit blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse Staatsloterij ook dit jaar weer heeft laten uitvoeren naar de beleving van Oud en Nieuw in Nederland. Ruim driekwart van de ondervraagde Nederlanders geeft aan niet meer het hoofd te breken over voornemens die zij in het nieuwe jaar moeten gaan waarmaken. Ze hopen voornamelijk op meer geluk met gezondheid en in de liefde, maar ook in het spel en op het werk.
Oud & Nieuw blijft een populaire feestavond, de overgrote meerderheid (77%) geeft aan het te gaan vieren. De meerderheid viert het traditioneel thuis (54%) in familie- en vriendenkring. Ook jongeren zijn met Oudejaarsavond weinig uithuizig. 32% van de jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar blijft thuis, 31% is bij vrienden thuis en 26% bij familie thuis.
Gezelligheid staat op Oudejaarsavond voorop, vindt 52% van de Nederlanders. Een leuke avond met vrienden, familie en lekker eten staan hoog op de wensenranglijst voor een geslaagde Oudejaarsavond. Gezondheidskwaaltjes (47%), bekende Nederlanders (45%), politiek (44%) en werk (37%) zijn onderwerpen waar Nederlanders het met Oud & Nieuw liever niet over hebben. Herinneringen ophalen, het nieuws bespreken en huis, tuin en keukengesprekken zijn de veilige opties. Voor de meeste Nederlanders (39%) betekent Oud & Nieuw de afsluiting van het jaar. Voor het jaar 2011 wensen de respondenten Nederland meer economische voorspoed, tolerantie en optimisme toe. Persoonlijk geluk in 2011 betekent voor Nederlanders een goede relatie met de partner (62%), meer vrije tijd (24%) en meer contact met de familie (23%). Reizen en succesvol zijn in het werk scoren lager.
Een ‘Gelukkig Nieuwjaar’ wenst men vrienden en familie bij voorkeur persoonlijk, per sms, met een wenskaart of via een telefoontje. Social media (Facebook, Hyves en Twitter) worden minder vaak ingezet voor het overbrengen van de nieuwjaarswensen.