Hoe meaningful zijn onze merken?
29-04-2015 (07:24) - Marketing
Havas Media presenteert het jaarlijkse ‘Meaningful Brands’-onderzoek. Hoe kan een merk op een betekenisvolle manier invloed hebben op ons leven en welzijn?
Slechts 28% van de merken zijn volgens het onderzoek meaningful: zij dragen bij aan onze kwaliteit van leven en welzijn. Van 74% van de merken zouden mensen het niet erg vinden als ze morgen verdwijnen. Deze zijn inwisselbaar met concurrerende merken.
Belangrijke voorwaarde om betekenisvol te zijn is dat mensen vertrouwen hebben in een merk. Maar mensen hebben veel minder vertrouwen in merken in Europa dan bijvoorbeeld in opkomende markten. Voor Nederland is dit bijvoorbeeld 26%, versus 31% voor West-Europa en bijvoorbeeld 83% in Azië.
Er is een toenemende scepsis ten aanzien van merken in ontwikkelde landen. 60% van de mensen verwachten dat merken een positieve bijdrage leveren aan hun leven, maar slechts 33% vindt dat merken dit ook daadwerkelijk doen. In opkomende economieën leeft dit minder.
Nederlanders zijn hierin nog uitgesprokener: slechts 50% vindt dat merken een bijdrage moeten leveren, en 33% vindt dat merken dit ook doen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in 34 landen onder 300.000 mensen over 1000 merken.