Online winkelen kan en moet groener
07-01-2014 (08:19) - Marketing
Door de verschuiving van offline naar online aankopen legt de consument in toenemende mate de CO2-uitstoot op het bordje van het bedrijfsleven. Dit biedt kansen om de milieu-impact van online winkelen te verminderen. Tot die conclusies komt de expertgroep Ecologie van Shopping2020, die vandaag haar resultaten presenteert.
De expertgroep Ecologie maakt onderdeel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waaraan zestien brancheorganisaties deelnemen. Shopping2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over hoe de consument in 2020 shopt.
Online winkelen neemt een enorme vlucht: in 2012 koopt de Nederlandse consument voor 11 miljard euro online, in 2020 zal dit groeien naar circa 30 miljard euro. Gemak van het thuisbezorgen is voor de consument één van de belangrijkste drijfveren om hun spullen online aan te schaffen. De milieu-impact van het thuisbezorgen wordt vooral veroorzaakt door de CO2-uitstoot van pakketvervoerders en de extra verpakkingen.
Het ‘vergroenen’ van online winkelen is, zo stelt de expertgroep, ook een bedrijfseconomische noodzaak, zo stelt de expertgroep. Efficiëntie wordt onder andere gedreven door toenemende kosten van brandstof, toenemende volumes van vervoerde pakketten en routes naar moeilijk bereikbare stedelijke gebieden. Een stijgend probleem is het grote aantal retourzendingen.
Zo bestellen klanten online meerdere maten van eenzelfde broek en sturen ze de niet gebruikte modellen - veelal - kosteloos retour. Er liggen kansen voor de retailers en logistieke dienstverleners bij het reduceren van het aantal retouren. Zo kan het bezorgproces verbeterd worden door meer gebruik te maken van centrale ophaalpunten.
Ook het verhogen van het ecologische bewustzijn van de consument en het standaardiseren van verpakkingsmateriaal kunnen daaraan bijdragen. Bovendien kunnen aanbieders van logistieke diensten door samenwerking de keten optimaliseren en de ecologische voetafdruk reduceren. Bijvoorbeeld door het lokaal bundelen van afleveringen, met name in dunner bevolkte gebieden en op moeilijk bereikbare locaties zoals drukke straten.