Opmerkelijke Kerstcampagnes in 2010

21-12-2010 (09:17) - Marketing

Elk jaar weer proberen organisaties creatief te zijn bij het verzinnen van kerstcampagnes. Ook dit jaar is dit het geval. Veel kerstcampagnes waren dit jaar onconventioneel te noemen en veel organisaties communiceren hun kerstboodschap dit jaar voor het eerst via socialmedia en via webvideo.

Als men denkt aan reclame en aan kerst dan denkt men al gauw aan de klassieke Coca Cola campagne die in 1931 werd gecreëerd door Haddon Sundblom. Deze campagne veel heeft bijgedragen aan het imago van niemand minder dan de Kerstman zelf. Voorafgaand aan de Coca Cola’s campagne  werd de Kerstman met regelmaat uitgebeeld als een magere lange man en zelfs regelmatig als een elf.

Dit jaar wisten opvallend veel onconventionele kerstcampagnes de media te halen. Zo heeft de sexspeeltjes en lingerie keten Ann Summers in Engeland veel stof doen opwaaien door op de winkelruiten de slogan ‘Have a horny Christmas’ te plaatsen. In Amerika heeft winkelketen Bloomingdales in de etalage naast Barack en Michele Obama een gigantische sneeuwman staan die een klein kind gooit naar een kerstboom die is opgebouwd uit stiletto’s. Tevens kan men dit jaar via everyclick.com een zelfgemaakte ‘Santa animatie’ advertentie laten maken genaamd ‘Santa swing’ waarvan de omzet naar maar liefs 170.000 goede doelen gaat. De gebruiker kan daarin een foto van zichzelf uploaden als het gezicht van de Kerstman.

Marketinguitgaven tijdens de feestdagen zijn doorgaans hoger dan in andere maanden. “Tijdens de feestdagen hebben organisaties te maken met significant minder ruimte in winkels en in de media om producten te promoten” aldus Hoofd Marketing van Disney Keely Brenner. PR expert Neil Ashurst bevestigt dat: ‘Er wordt tijdens de feestdagen steeds harder gevochten om aandacht te trekken en de doelgroep is breder dan in andere maanden.’

Uit een recentelijk onderzoek van LinkShare bleek dat 24% van ondervraagde organisaties die dit jaar investeren in online marketing daarom voor het eerst gebruik maken van campagnes via internettools zoals Twitter, webvideo en sociale media sites. 37% daarvan zullen communiceren over kerstaanbiedingen en 17% zullen voor het eerst webvideo’s verspreiden in verband met de feestdagen.

De traditionele kerstkaarten zijn uiteraard niet weg te denken. Maar ook de vertrouwde kerstkaart komt zo hier en daar aan vernieuwing toe. Populair dit jaar zijn vooral ‘eco-vriendelijke kerstkaarten’.  Hallmarkt verwacht zoals gebruikelijk extra omzet tijdens de feestdagen. Ook dit jaar biedt Hallmark RED-kerstkaarten waarvan 8% van de netto omzet wordt ingezet in de bestrijding tegen aids in Afrika. Daarnaast zet Hallmark de lijn door bij het leveren van gepersonaliseerde UNICEF kerstkaarten waarvan 15% van de netto omzet naar UNICEF gaat.

Op het internet speelt tijdens kerst de persoonlijke video boodschap een steeds grotere rol. Zo kon men dit jaar in veel landen kerstmannen in huren om voor kinderen een persoonlijke kerstboodschap in te laten spreken.

Ook in Nederland zien we dat steeds vaker gepersonaliseerde webvideo-boodschappen worden aangeboden rondom kerst via sites zoals webpresentator.nl. ‘We zagen afgelopen november al dat veel mensen voor het eerst als hulp-sinterklaas een videoboodschap voor de camera wilden inspreken. We zien dat deze trend met kerst wordt doorgezet. Aangezien ‘2011’ al enkele maanden ‘Het jaar van webvideo’ wordt genoemd in verband met de vele verkochte smartphones en iPads, denken we dat deze ontwikkeling de aankomende jaren alleen maar volwassener zal worden’, aldus marketing specialisten R.P. da Costa en H.J. van Essen van webpresentator.nl.
 


Bureaus

Media

Economisch