Reistrends: online boeken en budgethotels in de lift

01-12-2010 (09:42) - Marketing

De reiziger van morgen boekt zijn trip zelf online. Zowel zakenreizigers als toeristen gaan steeds vaker af op de mening van andere reizigers bij de keuze van een hotel. Daarbij zitten de budgethotels duidelijk in de lift. Bovendien zet de trend van de staycation zich ook in 2011 nog door. Vakantie in eigen land blijft dus ook in het nieuwe jaar populair.  

In zijn tweede jaarlijks rapport voorspelt Nick Rich, Director of Consumer Insights voor Europa, Midden-Oosten en Afrika bij IHG (InterContinental Hotels Group) de reistrends voor 2011. Daarvoor liet hij onderzoek uitvoeren bij drieduizend frequent travellers die lid zijn van IHG’s Priority Club Rewards loyaliteitsprogramma.

Anja Siderius, Marketing Manager Benelux en Nordic Countries bij IHG, verduidelijkt: ‘De reisindustrie ondergaat grote veranderingen. De aanhoudende economische onzekerheid beïnvloedt de manier waarop consumenten hun vakantie boeken en plannen. Mensen nemen minder risico’s en informeren zich beter dan ooit tevoren. Zowel zakenreizigers als toeristen hebben continu toegang tot informatie en zijn altijd op zoek naar manieren om het meeste uit hun reisbudget te halen. Dit is een uitdaging voor de hotelindustrie om nieuwe manieren te vinden om de hotelgasten te bereiken en met ze te communiceren.’

Siderius blijft optimistisch: ‘Ondanks het veranderende klimaat, klinkt de toekomst veelbelovend. Zowel onze PCR (Priority Club Rewards) studie als andere, onafhankelijke studies tonen aan dat de reismarkt in de Benelux zich langzaamaan herstelt. De reiziger is echter niet meer dezelfde en de hotelindustrie zal zichzelf moeten heruitvinden om uit het dal van de economische malaise te klimmen. Globaal gezien, leidt China de economische groei. Het land is momenteel de tweede grootste markt voor IHG. En China is slechts een van de ijzers die we in het vuur hebben. Wereldwijd openen we 1.300 hotels in de komende twee tot drie jaar en IHG zal ook in 2011 nieuwe contracten ondertekenen.’

Reistrends 2011:

·  Business budget class: Goedkopere zakenreizen winnen aan populariteit. 41% van onze gasten zullen volgend jaar goedkopere zakenreizen boeken.

·  China, een groeiende markt: Met China aan kop blijven de groeimarkten dominant aanwezig in 2011. Onze gasten verkozen China tot de op 2 na populairste bestemming voor zakenreizen.

·  Doe-het-zelf: De bedrijfssector boekt haar eigen reizen en loyaliteit is hierbij belangrijker dan ooit. Tweederde van onze zakenreizigers heeft vorig jaar online geboekt.

·  Hotel 2.0 - we vertrouwen op het web: Zaken- en vakantiereizigers hebben meer vertrouwen in websites dan in traditionele bronnen van reisinformatie. Tachtig procent van onze gasten raadpleegt TripAdvisor voor ze een vakantie boeken.

·  Verre reizen, korte trips: Verre reizen worden weer populairder, want mensen willen ontsnappen aan hun drukke leven. Bijna de helft van onze gasten zal volgend jaar een vakantie van twee weken boeken.


 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch