Sint gek van elektronica

02-12-2010 (09:10) - Marketing

De Sint koopt ondanks de economische tegenwind naar verwachting net zoveel elektronica als vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie UNETO-VNI, de vereniging van de elektrotechnisch detaillisten. Op de verlanglijst van de goedheiligman staan vooral espressoapparaten, personal care producten -shavers en elektrische tandenborstels- en gezonde friteuses. Daarnaast zijn ook draagbare apparaten en Blu Ray-spelers flink in trek. De detaillisten aangesloten bij branchevereniging UNETO-VNI verwachten dat de Sint vooral kleinere elektronica aanschaft, terwijl de grotere, duurdere producten vooral onder de kerstboom terecht zullen komen.

Uit de quick scan onder de detailhandelsleden van UNETO-VNI komt een aantal opvallende trends naar voren. Eén daarvan is de trend naar multimedia huisnetwerken, waarbij digitale bestanden -foto's, films en muziek- op pc's en tv's overal in huis beschikbaar worden gemaakt. De benodigde apparatuur, zoals externe harde schijven en mediacenters, blijkt hoog op de verlanglijsten te staan. Ook de vraag naar het installeren van de apparatuur neemt toe. De consument schakelt daarvoor steeds vaker een UNETO-VNI detaillist in. 

Consumenten worden steeds bewuster van het belang van een gezonde levensstijl en daarbij horende gezonde voeding. In die trend past 'health cooking'. Ook friteuses ontsnappen niet aan deze trend, nu diverse leveranciers frituren zonder of met weinig vet hebben opgenomen in hun assortiment. Traditionele koffiezetapparaten winnen weer aan populariteit. Deze komen in huis naast het espressoapparaat met zelf gemalen bonen voor speciale momenten.

Manager detailhandel Maurice Estourgie van UNETO-VNI verwacht op basis van de quick scan die afgelopen week werd gehouden, dat ook tablet pc's in december in grote aantallen over de toonbank zullen gaan. Estourgie: 'De introductie van Ipads heeft een nieuwe subcategorie gecreëerd. Met de komst van verschillende nieuwe tablet pc's met Android- of Microsoft-platform zal de vraag alleen maar toenemen.' 
Personal audio, zoals Ipods, mp3- en mp4-spelers blijft onverminderd populair met Sinterklaas. Deze maand gaat ook de vraag naar docking stations in allerlei vormen aantrekken.

Voor 2011 gaat de detailhandel uit van een toenemende belangstelling voor 3D-televisie, mede gezien de aangekondigde uitbreiding van de content van games, films en tv-programma's in 3D. Bij grote apparaten, zoals witgoed, zet de trend door naar energiezuinigheid. Estourgie: 'De introductie van de EnergieWeter, dat het gemiddelde energieverbruik in euro's per jaar op de prijskaart laat zien, biedt de consument daarvoor een extra houvast.' Komend jaar zal naar verwachting ook de vraag naar warmtepompdrogers en wasautomaten met een automatisch doseersysteem flink toenemen.

Top 5 elektronica decembermaand


1. Espressoapparaten
2. Personal care producten (shavers, elektrische tandenborstels)
3. Gezonde friteuses
4. Draagbare apparatuur (mp3- en mp4-spelers, navigatiesystemen, universele afstandbedieningen, compacte camera's en usb-sticks)
5. Blu Ray-spelers

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch