Social media nog belangrijker met Oud & Nieuw

28-12-2010 (09:29) - Marketing

Tijdens de komende jaarwisseling zal internet op de mobiele telefoon sterk stijgen. Vodafone verwacht dat naast gelukswensen, ook foto’s en video’s van oliebollen, vuurwerk en feestgedruis via social media gedeeld zullen worden met vrienden en familie. Dit zal leiden tot een piek van mobiel internet verkeer rond de jaarwisseling. Waar vorig jaar een recordaantal sms-berichten door het Telecombedrijf werd verwerkt, verwacht Vodafone dat het gebruik van mobiel internet tijdens Nieuwjaarsnacht een vlucht zal nemen. In de nacht van 2009 op 2010 werden er 25,2 miljoen sms’jes verstuurd ten opzichte van 6.3 miljoen mobiele gesprekken. Dit jaar verwacht Vodafone dat het verkeer zal verschuiven richting mobiel internet. Mensen zullen hun gelukswensen gaan verspreiden via Twitter, Facebook en Hyves.

De pieken die gesignaleerd worden op het netwerk door gebruik van mobiel internet, zijn voornamelijk wanneer gebruikers ervaringen, activiteiten of gevoelens willen delen. Afgelopen jaar werden pieken gezien tijdens Koninginnedag en het WK voetbal. Extreem weer en opstoppingen in het verkeer of Openbaar Vervoer leverde ook een explosie aan mobiel data verkeer. Buienradar en de mobiele website of applicatie van de NS wordt in zulke omstandigheden massaal geraadpleegd. De groei van het gebruik van mobiel internet op de telefoon komt vooral van klanten die overstappen op een smartphone abonnement en daardoor de ervaring van internet op hun mobiele telefoon ontdekken. De verwachting is dat het mobiele data gebruik nog verder toeneemt de komende jaren.
 


Bureaus

Media

Economisch