Sociale media vaker werktool

30-11-2010 (08:19) - Marketing

Onlangs presenteerde Projectplace, de Zweedse tool voor online samenwerking, een Europees onderzoek over de manier waarop projectdeelnemers over verschillende communicatiekanalen denken. Het onderzoek werd uitgevoerd onder projectmanagers en projectleden in Scandinavië, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland. Uit de resultaten blijkt dat sociale media een positieve invloed op de werkproductiviteit kunnen hebben.

Europese projectdeelnemers zijn van mening dat tools met sociale mediafuncties kunnen bijdragen aan een betere productiviteit. Meer dan 50 procent gaf aan dat conversatietools geïnspireerd door sociale media de werkproductiviteit en communicatie binnen projecten kunnen verbeteren. De Zweden bleken hier met 54,2 procent het meest optimistisch over te zijn.

‘Veel mensen zijn nog steeds van mening dat tools met sociale mediafuncties uitsluitend voor privégebruik bedoeld zijn en zien de mogelijkheden voor zakelijke communicatie over het hoofd”, aldus Pelle Hjortblad, CEO van Projectplace. ‘Het is echter tijd hier opnieuw naar te kijken, het beste uit de sociale media te pakken en dit in een zakelijke context te plaatsen, net als we eerder dit jaar deden toen we een conversatietool op Projectplace introduceerden.’

88,6 procent gaf aan als communicatietool het liefst e-mail te gebruiken om informatie tussen projectleden uit te wisselen. 13 procent van de ondervraagden in heel Europa mag volgens de bedrijfsregels geen sociale media op het werk gebruiken. Toch maakt in totaal 22,5 procent regelmatig gebruik van sociale media voor werkdoeleinden. Deze cijfers zijn in overeenstemming met recente voorspellingen: Gartner voorspelt bijvoorbeeld dat 20 procent van de zakelijke gebruikers in 2014 in plaats van e-mail sociale netwerkservices als belangrijkste middel voor interpersoonlijke communicatie gebruikt.

‘Wij geloven al jarenlang in de mogelijkheden van sociale mediatools en hun vermogen om de communicatie en transparantie binnen projectsamenwerking te verbeteren’, aldus Pelle Hjortblad, CEO van Projectplace. “De communicatiemiddelen voor werkprojecten zullen in de nabije toekomst snel veranderen, aangezien mensen er gewend aan raken om constant met elkaar in contact te staan en de nieuwste info te krijgen.”

Een andere, interessante uitkomst van het onderzoek is dat 16,4 procent aangaf chattools zoals MSN, Google talk of Yammer te gebruiken om met projectleden in contact te komen en informatie uit te wisselen.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch