SPAR breidt uit in India

08-06-2015 (00:00) - Marketing

De van oorsprong Nederlandse SPAR, grootste foodretailer ter wereld, heeft significante groeiplannen aangekondigd in India.

SPAR breidt het huidige aantal winkels verspreid over India uit tot 25 hypermarkten en daardoor verwacht de keten het aantal medewerkers eind 2017 te hebben verdubbeld van 2.500 tot ongeveer 5.000.

SPAR International heeft onlangs aangekondigd een wereldwijde omzet van € 31.9 miljard te hebben gerealiseerd met 12.300 winkels gevestigd in 40 landen. Het bedrijf werkt samen met zelfstandige winkeliers om wereldwijd expertise te delen en zo het concurrentievermogen van haar partners wereldwijd te verhogen en internationaal te bouwen aan het merk. SPAR heeft zich gespecialiseerd in het opzetten van een efficiënte toeleveringsketen in ontwikkelingsgebieden en -landen zoals India. Het resultaat is betere doorstroom van goederen afkomstig van locale boeren en producenten naar de winkels. In India steunt het bedrijf op deze manier ruim 4.000 lokale producenten.

Vorig jaar augustus heeft SPAR International de Indiase markt betreden door het aangaan van een partnership met Max Hypermarkets. In korte tijd zijn er 16 SPAR Hypermarkten succesvol heropend en er zijn plannen om in 2015 vier extra winkels te openen. Alle SPAR Hypermarkten bieden een uitgebreide selectie van zowel levensmiddelen als andere producten tegen concurrerende prijzen. SPAR India verwacht dat de omzet in 2019 € 300 miljoen bereikt.

CEO van SPAR International, Gordon Campbell: ‘Ons succes in India is een sterke casestudy over de geschiktheid van het SPAR model in opkomende markten. Waar andere wereldmerken moeite hebben om zich te vestigen, hebben de merkwaarden van SPAR en het model, waarbij wij onze wereldwijde expertise en partnerschap aanbieden, directe voordelen voor de winkelier, leverancier en uiteindelijk de consument gebracht.’


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch