Toyota meest duurzaam

09-12-2010 (09:37) - Marketing

Toyota is het meest transparante, groene en eerlijke automerk. Peugeot, Citroën en Fiat volgen daarop. Dit blijkt uit een onderzoek van www.rankabrand.nl naar beleid van de 20 grootste automerken die in Nederland op de markt zijn. Onderaan de ranglijst staan Opel, Mitsubishi en Suzuki.

Rank a Brand kijkt verder dan de prestaties van enkele groene, zuinige of hybride modellen, en heeft juist de gehele vloot en bedrijfsvoering van automerken op het gebied van milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden onder de loep genomen. “Het verkopen van een hybride model maakt een merk nog niet groen. Het gaat om alle modellen die automerken verkopen en om de hele levenscyclus vanaf de grondstoffen naar fabriek, gebruik en uiteindelijk de recycling,” volgens communicatiemanager Imke van Schaaijk.

Toyota behaalt de hoogste score omdat het een zeer uitgebreid beleid heeft om CO2 emissies te beperken. Zo rapporteert het automerk uitgebreid over de CO2-uitstoot van de hele vloot en productie, heeft het merk in de afgelopen jaren de uitstoot verminderd en stelt het concrete doelen om het nog verder terug te brengen. ‘Ook praat Toyota niet alleen over hybride en zuinige modellen, maar heeft het al een hybride model succesvol op de markt gebracht,” aldus Imke van Schaaijk. Op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden is er voor Toyota echter nog ruimte voor verbeteringen. “Toyota is weinig concreet over het gebruik van bijvoorbeeld recyclebare materialen en weinig transparant over haar beleid voor werknemers in lage lonen landen.’

Voor de hele autosector blijkt er nog een lange weg te gaan op het gebied van duurzaamheid en transparantie daarover. Slechts 4 van de 20 merken behalen meer dan de helft van de punten op Rank a Brand. De automerken blijken het meest transparant en concreet te zijn over de CO2-uitstoot van de autovloot en de eigen bedrijfsvoering. Daarop volgt het milieubeleid - zoals het gebruik van recyclebare materialen – waar Peugeot en Citroën het beste op scoren.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch