Volgens ons brein is niet AH, maar Telfort de beste
10-07-2013 (08:19) - Marketing
Enkele maanden lang stemden telkens 600 mensen op de beste radiocommercial van het jaar, dat leidde tot de verkiezing van Albert Heijns ijsjes-commercial als winnaar.
Gedragswetenschappers weten al jaren dat wat mensen zeggen, niet per se is wat mensen vinden. Tenminste, dat moet blijken uit het neuromarketing-onderzoek naar radiocommercials, uitgevoerd door Neurensics. Niet de AH commercial, maar de Telfort commercial kwam als beste uit de bus.
Neurensics onderzocht de genomineerde commercials onder een representatieve groep van Nederlanders die, in tegenstelling tot de 600 personen per maand bij traditioneel onderzoek, bij neuromarketingstudies uit niet meer van 24 personen bestaat. Daar waar de opinie de ijsjescommercial als de beste bestempelt, ziet het brein juist de – als runner up geëindigde – Telfort commercial als beste.
AH’s commercial is in ons brein overigens wel veruit de aantrekkelijkste. Maar dat leuk en aantrekkelijk een 1 op 1 relatie hebben met sales is een wijdverbreid misverstand in reclameland. Waar er één de beste is, is er ook één de slechtste. In het consumentenbrein is dat de Spa commercial waarin Citronees gesproken wordt; een verhaspeling van woorden met citron in plaats van citroen. Deze commercial doet niets voor de verkoop en wordt bovendien niet leuk gevonden, irritant zelfs.