Zakenvrouw afhankelijk van social media
20-05-2011 (09:15) - Marketing
Social media zijn niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse zakenvrouw. Het is een uitstekend middel om te acquireren en voor het onderhouden van haar zakelijke netwerk zijn social media zelfs onmisbaar. Vrouwelijke managers en ondernemers zien sociale netwerksites als gemakkelijke, snelle en efficiënte hulpmiddelen in hun dagelijkse werkzaamheden. Maar ook privé brengt zij de nodige tijd online door. Dit blijkt uit een steekproef onder ruim 80 vrouwelijke managers en ondernemers tijdens de AFAS Leading Ladiesday.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat vrouwelijke leidinggevenden en ondernemers zeer actief zijn op social media: alle respondenten gaven aan social media wel eens in te zetten voor werk gerelateerde zaken. LinkedIn is het meest populaire platform met bijna 94%, gevolgd door Twitter (54%) en Facebook (27%). Zo’n 85% van de respondenten gebruikt sociale media ook privé. Opvallend daarbij is dat ook LinkedIn, het medium dat juist is opgezet voor professioneel netwerken, privé ook het meest gebruikt wordt. Met enige afstand gevolgd door Facebook (44%) en Twitter (35%).
Mobiel netwerken blijkt erg in trek bij de Nederlandse zakenvrouw. Ruim 60% van de respondenten geeft aan een smartphone, PDA of iPhone te gebruiken voor het bezoeken van sociale netwerksites, en 57% gebruikt een laptop. Op de derde plaats volgt pas de desktop PC.
Hoe gebruiken vrouwelijke managers en ondernemers social media? Ze blijken in meerdere opzichten zeer actief. Bijna 98% is minimaal één dag per week zakelijk actief op social media, waarbij 28% zelfs aangeeft elke dag actief te zijn op sociale netwerksites. Bij privégebruik ligt dit aanzienlijk lager; slechts 78% is dagelijks te vinden op social media. Verreweg de meeste respondenten besteden gemiddeld een half uur op de diverse sociale netwerksites. Het bijhouden van waar anderen mee bezig zijn, ofwel ‘gluren bij de buren’, blijkt met 73% de meest populaire activiteit op social media. Maar vrouwelijke managers en ondernemers zijn ook actief in het starten van en deelnemen aan groepen en discussies. Meer dan de helft plaatst regelmatig posts, tweets, comments of reacties.