'Anti-spamwet heeft geen zin'

01-10-2009 (10:16) - Media

De overlast die spam veroorzaakt bij internetproviders, bedrijven en consumenten zal ondanks een verbod op deze ongevraagde elektronische berichten niet verminderen. Dit zegt brancheorganisatie DDMA namens de direct marketing industrie (direct mail, telemarketing, sales promotion, e-commerce) naar aanleiding van het spamverbod dat in ons land per 1 oktober ingaat.

‘Spam is een wereldwijd probleem. Zolang nog ongeveer 95 procent van het spamverkeer uit het buitenland komt, krijg je de grote bulk aan ongevraagde e-mail nog steeds binnen’, stelt een woordvoerster van de DDMA.
Zolang het verbod alleen voor Nederland geldt, zal het probleem blijven, verwacht de DDMA. Intussen zucht het Nederlandse bedrijfsleven onder de nieuwe regelgeving.

Mochten vanaf 2004 consumenten al niet meer zonder toestemming per e-mail en fax worden bestookt met commerciële, charitatieve of ideële boodschappen, vanaf oktober is het ook verboden mailings naar bedrijven te versturen. Vooral voor adverteerders is het daardoor lastiger hun producten onder de aandacht te brengen.

Telecomwaakhond Opta kan Nederlandse bedrijven die toch doorgaan met het versturen van spam, boetes opleggen, tot maximaal 450.000 euro. Het ministerie van Economische Zaken beoogt hiermee niet alleen de overlast tegen te gaan, maar ook criminaliteit. Spam wordt nogal eens gebruikt om persoonlijke gegevens te achterhalen in computers.

 


ANP

Reacties

Tja...., een spam mail kan je met 1 druk op een knop verwijderen of je eigen gewoon afmelden voor nieuwsbrieven. Nu gaat elk bedrijf weer folders en brieven versturen. Miljarden A4 'tjes, enveloppen, enz.
lekker voor het millieu.....!
Ja...., er is weer over nagedacht.
Kees Kramer @ 12-10-2009 15:00 uur

Bureaus

Marketing

Economisch