Content Marketing onder de loep
04-05-2009 (10:58) - Media
Grote merken als Nike, Procter&Gamble, General Motors en Heineken veranderen hun marketing strategy. Van traditionele advertising en sponsoring naar content marketing. Alle middelen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd bij de naamsbekendheid van deze merken, worden stilletjes overboord gezet. Daarover gaat het tijdens het vierde customer media congres dat dit jaar op 25 november plaatsvindt in de Philharmonie in Haarlem.
Dit is een schok voor traditionele mediabedrijven. Maar wie eenmaal over de schok heen is en begrijpt dat de wereld waarin we leven, is veranderd, beseft dat hier waarschijnlijk sprake is van de grootste marketing shift ever, zowel in de business to business-sfeer als in de business to consumer-wereld.
Mensen krijgen een steeds grotere hekel aan wat met een deftig woord 'interruption marketing' wordt genoemd, reclameboodschappen die hen tegemoet schreeuwen via tv en radio, dag- en weekbladen, direct mail en internet; in essentie alles wat de aandacht probeert af te leiden van de content waar mensen echt om verlegen zitten.
Advertentieomzetten
Grote merken realiseren zich steeds meer dat ze de consument op een andere manier moeten benaderen. The proof is in the dollars of euro’s. Uitgeverijen zien hun advertentieomzetten met sprongen dalen. Tientallen procenten in de laatste jaren. Een onomkeerbaar proces. Maar de budgetten zijn niet verdwenen. Integendeel, ze worden op een andere manier besteed. Aan customer media zoals bedrijfsmagazines, nieuwsletters, webcasts, content voor websites, blogs, social media, enzovoort.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 25 procent van de corporate marketingbudgetten in de VS en Europa wordt besteed aan een van deze nieuwe vormen van customer media. En dit percentage zal komende jaren verder groeien.
Het consumentengedrag is de laatste jaren dramatisch veranderd. Voor de aankoop van een product of dienst, surft die consument niet eindeloos meer over het web, Hij weet heel gericht waar hij moet zijn voor bepaalde informatie. Of het nu om geldzaken, vakanties, restaurants, hotels of de aankoop van een duurzaam artikel gaat.
Niet leuk
Niet één consument zit meer te wachten op die commerciële boodschap of die leuke aanbieding, die out of the blue toevallig langskomt. Consumenten weten waar ze moeten zijn voor de juiste informatie. Consumenten hebben content nodig die hen wijzer maakt. Bedrijven en instellingen die deze content op de juiste plek en het juiste moment aanbieden, hebben succes.
Het zal de consument om het even zijn van waar of van wie deze content komt. Als het om kwalitatieve content gaan, zullen zij deze met graagte tot zich nemen. Het maakt niet uit of de afzender een onafhankelijke publisher is of een commerciële instelling. Dat is niet leuk voor de traditionele media. Dat is interessant voor bedrijven en instellingen die begrijpen wat customer media of content marketing kan betekenen.
Zoekmachines als Google maken geen onderscheid tussen content van onafhankelijke publishers en content van bedrijven en instellingen, zo lang deze voldoende kwalitatief is.
Kwalitatief
Voor bedrijven en instellingen is deze ontwikkeling een geweldige kans. Omdat de nieuwe media ervoor zorgen dat ze met kwalitatieve content steeds meer consumenten kunnen vinden en binden.
Daar gaat het over als we spreken over content marketing. De hiervoor geformuleerde visie is afkomstig uit het boek Get Content, Get Customers van Joe Pulizzi. Hij zal uitgebreid ingaan op deze nieuwe visie op het gebied van Customer Media, tijdens het vierde Customer Media Congres dat dit jaar op 25 november plaatsvindt in de Philharmonie in Haarlem.
Alvast inschrijven? U krijgt 100 euro korting als u dit doet voor 11 mei.