Dagbladlezer wil analoog en digitaal nieuws

25-06-2013 (08:06) - Media

Ruim de helft van de Nederlanders leest dagbladnieuws zowel digitaal als in print. Dat blijkt uit de nieuwe editie van het onderzoek ‘trends in digitale media’. 
 
Het in juni 2013 door GfK gehouden onderzoek laat zien dat opmars van mobiele devices hier sterk aan heeft bijdragen; inmiddels bezoekt bijna een kwart (23%) van de Nederlanders de krant via een tablet, terwijl ook de mobiele telefoon (28%) een belangrijke toegangspoort is tot dagbladnieuws. De mobiele kanalen vormen daarmee een substantiele aanvulling op pc/laptop (47%) en de gedrukte krant (dagelijks 60%).
 
De crossmediale bediening van dagbladvolgers is een feit geworden; 54% van de Nederlanders raadpleegt het dagbladnieuws via meerdere kanalen (een combinatie van papier, laptop/PC, mobiel en/of tablet), terwijl nog slechts 20% van de Nederlanders uitsluitend de gedrukte editie leest. Opmerkelijk genoeg is de groep digital only relatief bescheiden; 12% laat het papier bij hun nieuwsvoorziening links liggen. De crossmediale nieuwsvoorziening is het meest ontwikkeld bij mannen van 35-49 jaar met een hoge opleiding. De laatste editie van GfK’s “trends in digitale media” laat echter zien dat vrouwen en senioren aan een inhaalslag bezig zijn.
 
De crossmediale opmars van dagbladen is voor een groot deel te danken aan de opmars van de mobiele devices. In een jaar tijd is het bezit van de tablet bijna verdubbeld tot 44%. Ook de smartphones zitten nog steeds in de lift. De groei van smartphones van 45% vorig jaar tot 65% nu laat zien dat Nederlanders in rap tempo digitaliseren. Ontdubbeld heeft driekwart van de Nederlanders nu minimaal één mobiel device. Daarmee zijn er zo’n 10 miljoen mobiele digitale ‘brievenbussen’ geopend, een ontsluiting waar de dagbladmerken sterk van weten te profiteren. Mobiel kranten lezen vormt inmiddels een belangrijke aanvulling op de gedrukte krant (12,8 miljoen gebruikers) en de vaste pc/laptop (4,6 miljoen gebruikers).  Medio 2013 kunnen we hier aan toevoegen dat 2,9 miljoen gebruikers via de tablet en 3,6 miljoen gebruikers via een smartphone de krant leest.
 
Het bezit van een digitaal device blijkt voor veel Nederlanders een uitgangspunt om actief het nieuws te volgen. Ongeveer driekwart van de bezitters gebruikt daarvoor zijn device. Ruim 30% heeft nieuwsalerts ingeschakeld om breaking nieuws te vernemen enongeveer 38% volgt het laatste nieuws op social media. 
Ook de apps spelen in het mobiele domein een belangrijke rol.
 
Het onderzoek ‘trends in digitale media’ juni 2013, is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met ondermeer Cebuco. De steekproef bestaat uit 1.005 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd. De meting van juni 2013 is de 5e editie van het onderzoek. Voor de vergelijking met gedrukte kranten is gebruik gemaakt van de NOM Printmonitor 2012.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch