Er wordt volop gespendeerd
20-07-2010 (09:39) - Media
De internationale bruto mediabestedingen groeiden met 12,5% in het eerste kwartaal van 2010 in vergelijking met het eerste kwartaal van 2009. In totaal werd er ruim $ 110 miljard gespendeerd wat een positief effect had op de internationale advertentiemarkt. Alle regio’s noteerden groei in het eerste kwartaal, met Latijns-Amerika aan kop (48%). Dit blijkt uit het onlangs verschenen rapport Global AdView Pulse van The Nielsen Company.
Brazilië, Mexico en Argentinië noteerden de hoogste groeipercentages in het eerste kwartaal (respectievelijk 55%, 43% en 35%), gevolgd door India (34%) en Hong Kong (24%). De grootste advertentiemarkt, de Verenigde Staten, zag de mediabestedingen toenemen met 4%.
‘Na 18 achtereenvolgende moeilijke advertentie maanden, zijn we eindelijk in positiever vaarwater terechtgekomen. Dit ondanks dat de groeicijfers vergeleken worden met een zwak eerste kwartaal in 2009 en ze voornamelijk gebaseerd zijn op tariefkaarten’, aldus Michele Strazzera, Deputy Managing Director, Nielsen Global AdView. ‘De dubbelcijferige groei is een veelbelovend signaal, maar de cijfers zitten nog steeds ver onder het niveau van voor de recessie en de groeipercentages zijn het resultaat van de vergelijking met het slechte eerste kwartaal in 2009. Desondanks zien we dat adverteerders weer vertrouwen krijgen, voornamelijk binnen Financiële Dienstverlening en Automotive, de branches die het meest geraakt zijn door de economische crisis.’
Drie van de grootste Automotive bedrijven staan in de top 10 adverteerders van het eerste kwartaal in 2010. De Olympische Winterspelen in Vancouver en de aanloop naar het WK Voetbal 2010 in Zuid-Afrika hebben de groei van de internationale mediabestedingen gestimuleerd, maar de verwachting is dat het jaar op hetzelfde niveau als 2009 afgesloten zal worden, wellicht met een lichte groei. De mediabestedingen namen met 13% toe in Asia Pacific, al bleef het in Japan op hetzelfde niveau. Zuid-Afrika profiteerde van het WK Voetbal 2010, waardoor de mediabestedingen toenamen met 18%. In Europa groeide de mediabestedingen met 7%. Binnen de top 5 Europese markten staat Spanje voor de zwaarste uitdaging om er bovenop te komen. Latijns-Amerika noteerde de grootste groei, waarbij de top 10 branches dubbelcijferige groei lieten zien.
‘De groei van de mediabestedingen volgt de opleving in Latijns-Amerika na de recessie op de voet. Maar het is belangrijk om de groeicijfers in context te plaatsen. De groei van de mediabestedingen in Latijns-Amerika in het eerste kwartaal van 2010 ten opzichte van het eerste kwartaal in 2008 laat een meer ingehouden groei van 16% zien’, vervolgt Strazzera.
In Asia Pacific noteerden negen van de dertien landen dubbele groeicijfers. Bovenaan staat India (34%), gevolgd door Hong Kong (24%), Filippijnen (24%), Taiwan (23%) en Maleisië (22%). China, de grootste advertentiemarkt in Asia Pacific, groeide met 18% tot $22 miljard en stond hiermee in de internationale top 3. Van de top 5 landen in Europa, groeide Frankrijk met 11% het meest, gevolgd door Duitsland (8%). Ook het Verenigd Koninkrijk (8%) en Italië (5%) groeiden, maar Spanje bleef met -3% onder Q1 2009.