HOI-cijfers: weinig echt harde klappen

29-09-2009 (11:00) - Media

De HOI-oplagecijfers over het tweede kwartaal van 2009 zijn bekend. Zoals te verwachten was, zet de tendens van teruglopende oplagen van kranten en tijdschriften door. Maar overall vallen er geen harde klappen: vergeleken met een jaar geleden én het eerste kwartaal van dit jaar, schommelen de oplagen van magazines op en neer (geen sprake van een neerwaartse spiraal dus) en in sommige segmenten zijn zelfs meer plussen dan minnen te zien.

De dagbladen hebben het echter voorlopig nog steeds moeilijk. Veel alle titels verliezen, hoewel er schrikbarende dalingen te zien zijn. Het Financieele Dagblad doet iets goed en stijgt van 64.537 in Q2-2008 naar 65.916. De Volkskrant heeft een minimale stijging (met 34 stuks naar 260.248), net als Trouw (van 105.476 naar 106.567).

Stabiel
Het AD keldert naar 436.127 en blijft daarmee de tweede grote landelijke krant van Nederland, na De Telegraaf (op zondag), die wel verliest en op 632.158 (669.072) uitkomt. Van de gratis dagbladen moet vooral De Pers inleveren: het blad daalt in oplage van 430.007 naar 238.989. Metro verliest enkele tienduizenden in oplage en komt uit op 527.213. Sp!ts is nagenoeg stabiel met inmiddels 452.423 stuks.

Bij de publiekstijdschriften doen met name de segmenten van de gezinsbladen, mind- en bodybladen, populair wetenschappelijke titels, sponsored magazines en vrouwenbladen het prima. Hier zijn de stijgers en dalers redelijk in balans, en werden weinig grote verliezen geleden.

Revu
Seniorenblad ANBO Magazine is de grote winnaar verdubbelt zelfs (van 165.721 naar 330.485). Ook ZIN (137.825), Weekend (168.369), Nestor (278.355), Felderhof (59.132) en de Kampioen (3.471.165) zien hebben hun oplages zien stijgen. Revu daarentegen moet fors inleveren (van 70.441 naar 49.480).

De jongerenbladen hebben het lastig: alleen Girlz! en Goal!, Nobiles, Prinses en Tina zitten (minimaal) in de lift, de rest van de titels hebben dalende oplages. Ook bij de managementbladen heerst mineurstemming, met Intermediar Weekblad als grote verliezer (van 264.879 naar 202.073).

Vrouwenbladen
Happinez is in de opmars van de afgelopen jaren even een halt toegeroepen, maar is met 185.805 nog steeds de grootste titel van de mind- en bodybladen. Psychologie Magazine (127.409), MIND Magazine (85.415), Gezond NU (74.705) en Yoga (71.074) wonnen wel allemaal aan oplage.

Ook bij de vrouwenbladen zien we, in tegenstelling tot de jongeren-, mannen- en reisbladen, veel plussen. Titels als Beau Monde, Cosmopolitan, LINDA., ELLE, Grazia, Vriendin en Glossy zitten allemaal in de lift. Grootste blad in dit segment is nog altijd de Telegraaf’s magazine Vrouw (791.361, gevolgd door Libelle (ietsje terug naar 464.031), Margriet (ook wat minder oplage: 268.630) en Glamour (146.751) dat wél nog steeds de oplage ziet stijgen.
 


Reacties

Ik ben zo langzamerhand steeds meer benieuwd naar de bereikcijfers.
Peter @ 29-09-2009 14:39 uur

Bureaus

Marketing

Economisch