Hype tot in de dood
23-03-2009 (10:05) - Media
De nuchtere Hollanders moesten maar weinig hebben van Jade Goody. Het Britse starletje kon niet zonder de spotlights tot aan haar dood toe. Onze westerburen zijn in rouw, de rest knikt meewarig. Hoe ver kan reality-tv gaan? Seks voor de camera’s, rollen in kots, aanrandingen, vechtpartijtjes en de laatste momenten van een C-sterretje op de kijkbuis.
De Britse media besteden maandagochtend extreem veel aandacht aan de zondag overleden realityster Jade Goody. ‘Mummy's in Heaven’, kopt de Daily Mirror naast een grote foto van de doodzieke Britse. Maar het blijft niet alleen bij eerbetonen aan de 27-jarige moeder die wereldberoemd werd door haar deelname aan Big Brother. Veel kranten zetten ook grote vraagtekens bij het waarom van de mediahype rond de vrouw die haar strijd tegen kanker deelde met miljoenen televisiekijkers.
‘Ze had eigenlijk geen enkel talent’, bekritiseert de Daily Mail de gekte rond Goody. ‘Ze profiteerde van een peepshow, een kijkje in haar leven dat aan de hoogste bieder werd vergeven.’ De overledene werd bekend toen zij tijdens de serie Big Brother het mikpunt van spot werd vanwege haar gebrek aan kennis en haar controversiële gedrag, waaronder naaktlopen en veel schelden.
Na Big Brother was ze te zien in verschillende programma's, schreef twee autobiografieën, had een column in een tijdschrift, scoorde een theaterrol en lanceerde een parfumlijn, een kookboek, fitness-dvd's en twee schoonheidssalons.