Kijker kiest beste filmportret

23-10-2008 (09:46) - Media

Kijkers kunnen vanaf 27 oktober via www.keuzevandekijker.nl hun favoriete filmportret kiezen. Daarnaast kunnen stemmers aangeven over welke Nederlander een documentaire gemaakt zou moeten worden. De verkiezing is een onderdeel van de uitgebreide programmering die Nederland 2 tijdens het 21ste IDFA brengt onder de noemer: Het Documentaire Festival. De algehele presentatie is net als vorig jaar in handen van Twan Huys. Televisiekijkers kunnen tot en met 28 november, via een speciale site, www.dekeuzevandekijker.nl, het Beste Nederlandse filmportret kiezen. Kijkers kunnen een keuze maken uit een shortlist van twintig films. Voorafgaand aan de verkiezing worden vanaf maandag 24 november achtereenvolgens vijf populaire documentaires uit deze shortlist uitgezonden: Portret van Anton Adriaan Mussert, Mary Servaes: Vergeet mij niet, A skin too few: The days of Nick Drake (foto), Ed van der Elsken: Bye en Herman Brood: Rock n roll junkie. De film die wordt gekozen tot Beste Nederlandse filmportret is zaterdag 29 november om 23.25 uur op Nederland 2 te zien.

De uitgebreide programmering van het Documentaire Festival op Nederland 2 start op woensdag 19 november om 23.55 uur met de documentaire The Consulation (VPRO’s Import). Presentator Twan Huys brengt vanaf donderdag 20 november elke werkdag om 15.30 uur live het laatste nieuws van het IDFA in het Festival Journaal.  Op zaterdag 22 november is De Avond van de Biografische Documentaire, waarin onder anderen Frans Bromet aanschuift bij presentator Twan Huys. IDFA vertoont een selectie van zestien van zijn films. De film Waarom bestaat niet (2008) van David de Jongh over Frans Bromet is eveneens opgenomen in het retrospectief. Een week later, zaterdag 29 november, om 22.55 uur besteedt het Festival Journaal: Beste Nederlandse filmportret aandacht aan de uitreiking van de Joris Ivens Award en wordt bekend gemaakt welke documentaire is uitgeroepen tot het beste Nederlandse filmportret. Bovendien is dan duidelijk over welke Nederlander een documentaire wordt gemaakt. Het is de bedoeling dat deze documentaire volgend jaar ten tijden van het IDFA wordt getoond.

Bureaus

Marketing

Economisch