Kind zapt vaker naar NPO

20-10-2008 (10:44) - Media

NPO-jeugdzender Z@ppelin/Z@pp heeft terrein teruggewonnen van de commerciële omroepen. Vooral oudere kinderen weten de publieke omroep weer beter te vinden.

Z@ppelin (voor drie- tot vijfjarigen) en Z@pp (voor kinderen tussen zes en twaalf) worden beter bekeken dan vorig jaar. In september 2007 was het gemiddelde kijktijdaandeel 16,4 procent, vorige maand was dit 21,1 procent. Het kijktijdaandeel is het percentage kijkers dat naar een bepaalde zender kijkt ten opzichte van het totaal aantal kijkers op dat moment.

Voor Z@ppelin en Z@pp komt zo een eind aan een periode waarin de publieke jeugdnetten terrein moesten prijsgeven aan de commerciële concurrenten Jetix en Nickelodeon. De laatste zender is met kijkcijfersuccessen als Het Huis Anubis en Spongebob Squarepants marktleider onder kinderen. De publieke omroep is vooral populair bij oudere kinderen tussen 6 en 7 uur 's avonds. Jeugdsoap Spangas trekt dagelijks tussen 150.000 tot 200.000 kijkers.

NRC

Bureaus

Marketing

Economisch