Kranten verliezen massaal abonnees

17-07-2008 (10:40) - Media

De Nederlandse dagbladen zien hun abonneebestand zienderogen slinken. In 2000 had 61 procent van de Nederlandse huishoudens nog een abonnement, in 2007 is dat gedaald tot 50 procent. Dit blijkt uit het statistisch jaarboek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In het hoofdstuk Mediagebruik blijkt dat naast het aantal krantenabonnees ook het aantal uren dat mensen  tv-kijken is gedaald. In 2000 keek nog 32 procent twintig uur of meer naar tv, in 2007 is dat nog 29 procent. Verder blijkt dat bijna iedereen toegang heeft tot internet. In 2005 had 17 procent van de personen in de leeftijd van 12 tot 75 jaar nog nooit internet gebruikt. Vorig jaar was dat 12 procent. 63 procent bezoekt online radio, tv en kranten. Dit was in 2005 nog 46 procent. In het boek komen geen cijfers voor over tijdschriften en radio.

Villamedia

Bureaus

Marketing

Economisch