KRO wil weer op nieuws jagen

24-03-2009 (10:11) - Media

‘Publieke omroepen hebben in de huidige situatie te weinig ruimte om zich te profileren. Als Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep, zegt dat dit wel zo is, jokt hij een beetje’, zegt Koen Becking, directievoorzitter van de KRO. Vorige week lanceerde CDA-kamerlid Joop Atsma het idee om de omroepen weer elk hun eigen actualiteitenrubriek te geven. Hagoort was daarover 'hogelijk verbaasd': volgens hem is het onzin dat omroepen vastzitten in het keurslijf van netcoördinatoren. Dat wordt bij de KRO echter heel anders ervaren.

‘Ik praat met die netcoördinatoren en geloof me: er is echt geen ruimte’, valt Taco Rijssemus (directeur media KRO) Becking bij. ‘Ik hoor alleen dat er al te veel actualiteitenrubrieken zijn. Maar die worden wel gedomineerd door de VARA en de NPS! Kijk naar NOVA, De Wereld Draait Door, Zembla, Pauw & Witteman en, samen met de VPRO, ook Buitenhof. Dan hebben we verder nog EénVandaag, gemaakt door TROS én AVRO en Netwerk van EO én NCRV. De KRO probeert al bijna twee jaar een eigen actualiteitenprogramma op poten te zetten, maar we mogen het niet.’

De KRO is in 2006 wel uit eigen beweging uit Netwerk gestapt en heeft nog steeds Goedemorgen Nederland. Becking: ‘Wij hadden indertijd een aantal goede redenen om uit Netwerk te gaan. Bovendien, dat is geschiedenis. Moeten we nu tot het einde der tijden op het strafbankje zitten? Wat Goedemorgen Nederland betreft: voor dagprogrammering is nauwelijks budget, die rubriek moeten we met zeer weinig middelen maken.’

 


De Telegraaf/Broadcast Magazine

Bureaus

Marketing

Economisch