Life & Cooking krijgt opvolger
23-03-2009 (09:59) - Media
De schok was groot toen Carlo Boszhard en Irene Moors onlangs behoorlijk geëmotioneerd aankondigden te moeten stoppen met Life & Cooking. Ze hadden zo graag de tien jaar vol gemaakt. Maar sponsor Unilever was onverbiddelijk: het levensmiddelenbedrijf zet zijn marketinggeld vanaf volgend seizoen liever anders in. Maar laat niemand nu denken dat het slecht gaat met gesponsorde tv. Integendeel, zegt commercieel directeur Paul Siero van RTL Nederland. ‘Er hebben zich in mum van tijd al drie bedrijven gemeld die zo in dat gat willen springen. Een opvolger van Life & Cooking, een gezellig programma op de zondagmiddag, komt er dus zeker.’
Het zogenoemde 'non-spot adverteren' bestaat al sinds begin jaren '90, toen Nederland commerciële tv kreeg. Het gebeurde aanvankelijk eigenlijk alleen in programma's over reizen, auto’s, motoren, huizen, boten, kamperen en klussen. Deze magazines werden vooral in het weekend rond een uur of vijf 's middags uitgezonden.
Nieuw is dat het sinds enige tijd ook volop op primetime gebeurt. Dus in grote programma's die in de belangrijke tv-uren van 19.30 tot 23.00 uur worden uitgezonden. Voorbeelden zijn het juridische consumentenprogramma Das je Goed Recht op SBS 6, waaraan rechtsbijstandsverzekeraar DAS zich verbond en de RTL 4-quiz Succes Verzekerd, een samenwerking met verzekeraar Interpolis. Ook in dramaseries als GTST en Gooische Vrouwen wordt volop gesponsord.