LLink is pislink om zendlicenties

05-01-2010 (10:07) - Media

LLiNK maakt bezwaar tegen het definitieve besluit van minister Plasterk om LLiNK geen zendlicentie te verlenen. De omroep tekent tevens bezwaar aan tegen de erkenningen van alle andere, dus ook de bestaande, omroepen. Volgens LLiNK is er sprake van een duidelijk onzorgvuldige besluitvorming, waardoor alle erkenningsbesluiten onrechtmatig zijn.

De minister baseert zijn besluiten inzake erkenningen van de publieke omroepen op adviezen die zonder wettelijke grondslag tot stand zijn gekomen. Volgens de adviesorganen zelf ontbreekt het aan een toetsingskader. De Visitatiecommissie spreekt daarnaast van een gebrek aan goede gegevens.

Uit de rapporten blijkt dat er nooit een grondige en degelijke analyse is gemaakt van de totale programmering van LLiNK. Desondanks menen de adviesorganen LLiNK een negatieve beoordeling te kunnen geven. Ook het feit dat bestaande omroepen in de procedure een lichtere toetsing doorstaan dan de aspirant-omroepen druist in tegen alle rechtsbeginselen.

LLiNK-advocaat André Gaastra: ‘Minister Plasterk handelt in de beoordeling van alle omroepen onrechtmatig. Voor de beoordeling van de toegevoegde waarde bestaat geen wettelijk toetsingskader en bovendien is het onderzoek maar half uitgevoerd. Vergaande consequenties over wie mag blijven en wie het bestel moet verlaten, kunnen dan ook niet op deze adviezen gebaseerd worden. LLiNK maakt daarom bezwaar tegen alle besluiten omtrent de erkenningen van omroepen in het publieke bestel.’

Naast de afwijzing op grond van de toegevoegde waarde spreekt de minister in zijn besluit de verwachting uit dat LLiNK zich de komende periode niet aan de wet zal houden. Volgens de minister is de financiële situatie nog steeds te onzeker. LLiNK bestrijdt dat. LLiNK heeft aangetoond met ingang van de nieuwe erkenningsperiode schuldenvrij te kunnen zijn. ‘Bovendien heeft een schuldenlast niets te maken met het al dan niet wettelijk handelen van een omroep’, reageert directeur Karlien de Ruijter.

 


LLink/Broadcast Magazine

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch