Mondiale reclamebestedingen groeien dankzij mobile advertising
19-06-2013 (08:28) - Media
Mondiaal laat de advertentiemarkt herstel zien. Voor 2013 wordt gerekend op een groei van 3,5 procent, met een sterkere groei voor de jaren 2014 (5,1%) en 2015 (5,8%). Dit blijkt uit de cijfers in de nieuwste uitgave van wereldwijde reclamebestedingen prognoses van ZenithOptimedia.
Ten opzichte van de prognose uit het eerste kwartaal van 2013 stelt het rapport voor het tweede kwartaal de groei in 2014 en 2015 met respectievelijk 0,1 en 0,2 procentpunten naar boven bij, maar voorziet voor 2013 een groei die 0,4 procentpunt lager ligt.
Volgens Ralph Sluis, research director ZenithOptimedia Nederland, zorgt de crisis in de eurozone voor een minder rooskleurig plaatje voor de Nederlandse reclamebestedingen. Deze gaan in 2013 licht dalen met 0,3%. Deze daling is echter al een stuk kleiner dan de daling in 2012 van 4,7% (zie ook het financiële nieuws van Fonk vandaag) .
In zowel 2014 als in 2015 zullen er volgens ZenithOptimedia positieve groeicijfers genoteerd worden van ongeveer 1% voor beide jaren.
De markt voor internetadvertenties neemt het leeuwendeel van het mondiale herstel in die jaren voor zijn rekening. ZenithOptimedia voorziet voor de periode 2012-2015 een gemiddelde jaarlijkse stijging in de internet-bestedingen van 15 procent, waarmee deze markt 66 procent van de totale mondiale groei in bestedingen voor zijn rekening neemt. Deze groei is vooral mogelijk dankzij digitale innovaties zoals het beter kunnen meten van impressies, meer location based advertising en integratie met mobiele apparatuur. Eveneens belangrijk hierbij zijn online reclamevideo’s en de sociale media, die een jaarlijkse groei van ongeveer 30 procent laten zien.