MySpace plaatst reclame bij illegale filmpjes

04-11-2008 (10:14) - Media

Auteursrechtelijk beschermde videoclips op MySpace worden binnenkort voorzien van advertenties. De inkomsten uit de reclame wordt gedeeld met de rechtmatige eigenaren van de filmpjes.

MTV Networks lijkt de digitale revolutie door de opstandige consument te omarmen. Het bedrijf is samen met MySpace tot de overeenkomst gekomen om automatisch advertenties te plaatsen bij clips van MTV-programma's die MySpacers op hun pagina zetten. Viacom, eigenaar van Paramount Pictures en MTV Networks, spande eerder een rechtzaak aan tegen YouTube om het plaatsen van auteursrechtelijk beschermde filmpjes tegen te gaan.

YouTube past een soortgelijke strategie toe. Bij videoclips waarop copyright berust krijgen eigenaren de keuze deze te laten verwijderen of hier een advertentie bij te plaatsen. Een deel van de advertentieopbrengst gaat naar de eigenaar van het filmpje.

MySpace hoeft hierbij niet langer voor politieagent te spelen en te controleren wat gebruikers wel of niet mogen plaatsen op hun profielpagina. Auditude, een start-up uit Silicon Valley, heeft een systeem ontwikkeld waarmee auteursrechtelijk beschermde content wordt herkend. Het bedrijf heeft meer dan een miljard minuten aan professionele content geïndexeerd.

Emerce

Bureaus

Marketing

Economisch