Nederlandse tv topper met nieuwe formats
16-12-2009 (10:14) - Media
Nederland is op Engeland en Frankrijk na het land dat in de herfstperiode van 1 september tot en met 15 november 2009 de meeste nieuwe programma’s op de buis bracht. Dat blijkt uit onderzoek van het Franse mediabureau New On The air (Nota). Het bureau, dat onderzoek doet naar nieuwe tv-programma’s in de elf belangrijkste tv-landen, becijferde dat Engeland in deze periode 115 nieuwe tv-titels lanceerde. Frankrijk werd tweede met 99 titels, gevolgd door Nederland met 74 lanceringen. De grote Amerikaanse tv-stations sluiten de top 4af met 60 nieuwe titels.
De elf belangrijkste televisielanden, waaronder zich naast eerder genoemde landen ook Australië, Duitsland, Italië, Japan, Polen, Spanje en bevinden Zweden, lanceerden in de herfstperiode 623 nieuwe tv-titels, nagenoeg evenveel als in dezelfde periode vorig jaar. In 41,5 procent van de gevallen gaat het om informatieve programma’s (vorig jaar: 39,1 procent), gevolgd door entertainment met 33,1 procent (was 34,3 procent) en drama met 25,4 procent (was 26,5 procent), meldt vakblad C21 Media.
Onder de 74 nieuwe Nederlandse tv-titels uit de onderzochte periode bevinden zich 34 informatieve programma’s, 29 entertainmentprogramma’s en 11 dramaseries