Netto mediabestedingen: -15%
02-10-2009 (11:01) - Media
De netto mediabestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2009 met 15,1% gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2008. De bestedingen kwamen uit op € 1,86 miljoen, dat is € 331 miljoen minder dan een jaar eerder. Alle mediumtypen hadden te maken met dalende advertentie-inkomsten. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat Nielsen binnenkort publiceert.
De gevolgen van de kredietcrisis laten zich zwaar voelen op de Nederlandse advertentiemarkt. De inkomsten van de media-exploitanten zijn over de gehele linie flink onder druk komen te staan. Volgens Bert Niewold, commercieel directeur bij Nielsen, gaat het daarbij niet alleen meer, zoals bij vorige recessies het geval was, om printuitgevers. ‘Ook televisie en radio leverden fors in en zelfs internet had te maken met dalende inkomsten. Het gevolg is dat de prijzen op de mediamarkt, die door het overaanbod toch al onder zware druk stonden, nog verder onderuit zijn gegaan’, aldus Niewold.
Adverteerders moeten, gedwongen door het inzakken van de export en de consumentenbestedingen, fors bezuinigen om kostenbesparingen te realiseren en rendementen op peil te brengen. Het gevolg is dat veel adverteerders niet meer adverteren of in ieder geval aanzienlijk minder adverteren. Niewold: ‘Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat grote adverteerders meer exposure kopen voor minder geld, maar dat vooral kleine en middelgrote adverteerders helemaal, de hand op de knip houden.’
De grootste daling van de mediabestedingen vond plaats bij de printmedia, die gezamenlijk de mediabestedingen met 21,4% zagen teruglopen. Printmedia hebben al langer moeite met het op peil houden van de advertentie-inkomsten blijkens de daling van 4,2% in 2008 in vergelijking met 2007. Deze daling zette zich dus versterkt door in de eerste zes maanden van 2009.
Dagbladen werden daarbij het hardst getroffen met een afname van -25,7%. Naast de daling van de inkomsten uit productadvertenties hebben ze ook nog eens te maken met een zeer sterke daling van de inkomsten uit personeelsadvertenties. Tweede daler waren de vak- en managementbladen: -23,7%. Publiekstijdschriften zagen de bestedingen afnemen met 21%. Huis-aan-huis-bladen tenslotte ontvingen 15% minder inkomsten uit advertentieverkoop. Als gevolg van deze ontwikkelingen nam het aandeel van printmedia in de totale netto mediabestedingen af tot 48,1%. In de eerste zes maanden van 2008 bedroeg dat aandeel nog 52%.
Internet blijkt ook niet immuun voor de economische ontwikkelingen in de wereld. Na jaren van dubbel digit groei had dit mediumtype in het eerste halfjaar van 2009 voor het eerste te maken met een daling van de mediabestedingen: - 2,5%. Binnen internet laat alleen Search met 2,4% een stijging van de netto mediabestedingen zien in de eerste helft van 2009. Het aandeel van Search binnen internet neemt daarmee verder toe tot 53,6%. Op de tweede plaats staat Display. De bestedingen hieraan namen af met bijna 8%. De bestedingen aan Classifieds, de derde advertentiesoort binnen internet, namen af met iets meer dan 8%. De bestedingen aan Email bleven vrijwel gelijk in vergelijking met de eerste zes maanden van 2008.