NPO zet in op cultuur & crossmedia

22-10-2008 (12:14) - Media

De Publieke Omroep verricht de komende jaren extra inspanningen op het gebied van expressie en kunst, diversiteit en crossmediaal werken. Dit blijkt uit de Meerjarenbegroting van de publieke omroepen voor de periode 2009-2013. Hilversum trekt volgend jaar 600 duizend euro uit voor versterking van de websites van Opium TV en het themakanaal Cultura.

Met dat geld wordt themagericht werken op deze platforms gestimuleerd. Opium TV zal service-informatie bieden, gekoppeld aan een gidsfunctie op basis van persoonlijke voorkeursprofielen. Cultura wordt versterkt met internetportals gericht op klassieke muziek, literatuur en podiumkunsten. Op het gebied van diversiteit zullen voor de langere termijn concrete doelen worden vastgesteld voor bijvoorbeeld het bereik en de instroom van medewerkers.

Verder zal volgend jaar een nieuw onderzoek worden uitgevoerd naar het bereik van de publieke omroep onder de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaans-Arubaanse bevolkingsgroepen. Ook wil de publieke omroep een 'denktank' oprichten van programmamakers en jongeren uit deze groepen. De komende jaren zal het multimediaal, themagericht en crossmediaal werken verder worden ontwikkeld.

Zo komt er een systematiek daardoor omroepen met crossmediale projecten kunnen intekenen via één loket. Nu is de intekening verdeeld over radio, televisie en internet.

Broadcast Magazine

Bureaus

Marketing

Economisch