NRC sputtert tegen
01-04-2009 (09:47) - Media
RW Online is altijd bereid om naar gesputter te luisteren. Na de publicatie van de HOI-cijfers gisterochtend, kwam een persbericht binnen met de mededeling ‘dat NRC Media het financieel goed doen, tegen de trend in’. Het nieuws over de daling van NRC Handelsblad en nrc.next hadden we wat hen betreft, meteen in de prullenbak mogen gooien. ‘Betaalde uitgaven zoals nrc.next, NRC ePaper, Weekendabonnement, NRC De Week groeien; het Webabonnement zelfs met bijna 20 procent. Van alle abonnementsvormen die NRC Media aanbiedt, daalt alleen het traditionele zesdaagse papieren abonnement in abonnee-oplage.’
Terughoudend
Volgens NRC Media kloppen de HOI-cijfers niet helemaal. ‘Net als de meeste andere dagbladuitgeverijen in Nederland verloren wij vorig kwartaal abonnees ten opzichte van het jaar daarvoor, maar een stuk minder dan de HOI-cijfers doen vermoeden’, zegt directeur-uitgever Gert-Jan Oelderik van NRC Media.
In de nieuws-update wordt er ook melding gemaakt van enige terughoudendheid. ‘Om financieel gezond te blijven heeft NRC Media ervoor gekozen terughoudend te zijn met speciale kortingsabonnementen en proefabonnementen, omdat deze meer kosten dan ze opleveren. In de HOI-meting maakt het niet uit of een krant (vol-) betaald wordt verkocht of gratis wordt weggegeven. De daling in oplage van het zesdaagse abonnement, wordt dan ook vooral veroorzaakt door een veel lagere instroom van dat soort abonnementen.’
Sinterklaas
De daling van nrc.next is volgens de woordvoering simpel te verklaren. ‘De daling van nrc.next in het vierde kwartaal 2008 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007, is te verklaren door twee kostbare oplage-acties een jaar eerder (een losse verkoopactie rond Sinterklaas en een grootschalige huis-aan-huis samplingactie, waarmee 150 duizend exemplaren in drie dagen werden verspreid). Nog een andere verklaring zit in de prijs van proefabonnementen die in 2007 op een andere manier meetelden met de HOI-stand dan in 2008. Het aantal abonnees van nrc.next is nu zelfs hoger dan ooit.’
Voor al uw ander gesputter of gesputter tegen dit bericht, vragen wij u gaarne te reageren.