Pink Ribbon Magazine komt eraan

28-08-2009 (00:00) - Media

Crisis of geen crisis, ook dit jaar verzamelde Sanoma Uitgevers een team toegewijde bladenmakers om het Pink Ribbon Magazine te maken. De charity glossy, waarvan ook dit keer de opbrengsten (losse verkoop én advertentie-inkomsten) naar de borstkankerstichting Pink Ribbon gaan, ligt vanaf 22 september in de winkel. Hoofdredacteur is dit keer Erika Arps, momenteel nog adjunct-hoofdredacteur bij Flair, maar binnenkort neemt ze het stokje over van Renie van Wijk bij MIND Magazine. ReclameWeek sprak met haar.

Hoe gaat het?
'Goed! En druk natuurlijk, komende maandag gaat het blad naar de drukker. Komend weekend heb ik dan ook vrijgehouden voor de laatste puntjes op de i met de art director, eindredacteur en vormgever en daarna is de allerlaatste echte deadline.'

Het Pink Ribbon Magazine wordt elk jaar door een andere hoofdredacteur binnen Sanoma geleid. Hoe ben jij op deze plek terecht gekomen?
'Ik wilde naast mijn werk bij Flair graag iets extra's doen, vrijwilligerswerk bijvoorbeeld, toen bekend werd dat Sanoma ook dit jaar Pink Ribbon Magazine zou uitgeven. Dat klopte helemaal, dus gaf ik bij de uitgever van het glossy-segment binnen Sanoma aan dat ik het graag wilde doen. Er is een soort sollicitatiegesprek geweest, en daarna mocht ik het team samenstellen.'

En iedereen werkt belangeloos mee?
'Ja. Het is echt een investering van het bedrijf en de werknemers, want we verdienen er niets aan, vrijwel alle freelancers, fotografen en bedrijven die meewerken doen dat voor niks, en de hoofdredacteur, art director en marketing manager worden deels vrijgemaakt naast hun dagelijkse job hiervoor. En iedereen steekt er veel vrije tijd in. Ook reclamebureau Grey Amsterdam, dat de campagne maakt, heeft geen rekening gestuurd. Het fijne is dat mensen het zo onderhand, we maken Pink Ribbon Magazine al zes jaar, wel kennen en heel snel ja zeggen.'

Elke hoofdredacteur heeft zo zijn eigen stempel gedrukt op het blad, zoals de glamour-editie van Beau Monde-hoofdredacteur John Lukken vorig jaar. Wat is jouw stempel?
'Ik heb het multiculturele aspect tot een van de pijlers gemaakt. Daarvoor hadden we onder meer een rondetafelgesprek met een Chinese, Marokkaanse en Surinaamse vrouw gehad, die allemaal met borstkanker te maken hebben gehad. Dat was heel spannend, want er zijn natuurlijk verschillen tussen culturen hoe zij met borstkanker omgaan, zeker als je in Nederland woont. Ik hoop dan ook dat vooral meer allochtone vrouwen het blad zullen kopen, en de drempel voor die groep lager wordt om borstkanker bespreekbaar te maken.'

Is er wel eens commentaar op de combinatie glossy en borstkanker?
'Ik weet dat die kritiek bestaat en dat begrijp ik ook. Daarom vertel ik vaak uit mezelf waarom voor deze vorm is gekozen. Glossy is namelijk een manier om het bespreekbaar te maken, én om een aantrekkelijk blad te maken dat een zo groot mogelijk publiek aanspreekt. We willen tenslotte zoveel mogelijk losse verkoop, want dat levert meer geld voor het goede doel op. En voor de adverteerder is het aantrekkelijker een uiting te plaatsen: een glossy umfeld en de opbrengst gaat voor de volle 100 % naar de strijd tegen borstkanker. Dit blad is positief, warm, toegankelijk, inspirerend, en gaat op een respectvolle manier om met borstkanker. En het gaat ook om vrouwen, en gebleken is dat een glossy uiterlijk met pijlers als mode en beauty daar goed bij past.'

Welk overkoepelend thema is gekozen voor deze editie gekozen?
'Nog voor ik wist of ik deze klus mocht doen, had ik thuis al een paar ideeën op papier gezet. Waaronder 'Circle of Life'. Tot mijn vreugde zag het team dat ook helemaal zitten. Het duikt als rode draad op verschillende plekken in het blad op, want je kunt het op veel manieren uitleggen: het doet denken aan kracht, energie, dierbaren, en qua vorm, zoals de wereld of een vrouwenborst.'

Sanoma investeert met dit project duidelijk anticyclisch, maar heeft de recessie jullie toch nog een beetje tegengewerkt?
'Het was lastiger, dat kan ik niet ontkennen. We hebben minder advertenties verkocht dan vorig jaar - maar wel meer dan verwacht, een prachtige score - en ik weet niet of het opgehaalde bedrag van nummer 5 gaan overtreffen. Maar er zijn nog steeds vele deuren opengegaan voor Pink Ribbon Magazine, en ik ben heel tevreden met het resultaat. Op 22 september ligt het blad in de winkels.’

En dan ben je klaar om bij MIND Magazine aan de slag te gaan. Wat staat er boven op je prioriteitenlijstje?
'Ik ga van een weekblad (Flair) naar een maandblad, dus het zal even wennen zijn aan het ritme. Ook met het maken van een echte glossy heb ik, op Pink Ribbon Magazine na, nog niet veel ervaring. Dus vooral qua vormgeving kan ik nog veel leren. Maar de inhoud ligt me erg aan het hart, emotie en psyche, en het human interest-aspect ook zeker. Ik wil de komende tijd het merk MIND Magazine meer op de kaart zetten. Zowel naar lezers - zelfs mensen in mijn omgeving kenden het tot mijn verbazing niet, terwijl ze het helemaal fantastisch zouden vinden - als naar adverteerders toe. Als hoofdredacteur maak je tegenwoordig niet alleen een blad, maar moet je ook een merk managen en uitbouwen. Dat is van essentieel belang voor het voortbestaan voor het tijdschrift.'
(RvB)
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch