Rampkwartaal magazines

07-01-2009 (10:09) - Media

Kink in de kabel bij Elsevier, al jarenlang het glanzende - en enige - succesnummer onder de opiniebladen: een forse daling van het aantal betalende abonnees. Volgens de gisteren gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI) zakte de betaalde oplage van het weekblad na een jarenlange groei in het derde kwartaal van 2008, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, van 139 duizend naar 130 duizend stuks.

Is de succesformule van het strak geformatteerde rechtse weekblad vol service uitgewerkt? Nee, zegt Elsevier-hoofdredacteur Arendo Joustra. ‘Vanwege bezuinigingen op last van onze uitgever Reed Business is de werving vorig jaar stopgezet, waardoor er bijvoorbeeld niet meer gebeld werd om proefabonnementen om te zetten in vaste abonnementen. Zo gaat dat nu eenmaal bij een beursgenoteerde onderneming, met die bezuinigingen: het was de redactie, of dit. Maar je ziet het dus meteen in de cijfers.’

De formule van het blad gaat dan ook niet op de schop, zegt Joustra. ‘Er is hier geen onrust, want er is gelukkig een duidelijke oorzaak aan te wijzen. De werving is per 1 januari hervat, maar het zal wel even duren voor dit hersteld is. Helaas.’

Verliezers
Elsevier was in juli, augustus en september vorig jaar niet de enige verliezer onder de weekbladen. Vrij Nederland zakte ten opzichte van het derde kwartaal van 2007 van 45 duizend naar 41 duizend betalende abonnees. HP/De Tijd, waar Jan Dijkgraaf deze week is begonnen als hoofdredacteur, ging van 32 naar 30 duizend, de Groene Amsterdammer bleef min of meer stabiel op 13 duizend stuks. De Revu steeg van 74 duizend naar 77 duizend betalende abonnees, Opzij kreeg een tik: het feministisch maandblad daalde van 94 duizend naar 84 duizend betalende abonnees.

Winnaars

De sterkste groei was er voor de auto- en motorbladen. De totaal verspreide oplage steeg uit tot boven een miljoen exemplaren. Een belangrijk deel hiervan komt op conto van ANWB Auto, de oplage steeg met 53,3 procent tot 451.000.
De totaal verspreide oplage van de opvoedingsbladen groeide met 11,1 procent tot 866.000 exemplaren. Mama (72 duizend exemplaren) en Kek Mama (59 duizend exemplaren) zijn nieuwkomers in dit tijdschriften segment. Daarnaast waren er positieve scores voor J/M (12,7 procent groei), Ouders van Nu (2,1 procent) en Wij Jonge Ouders (1%).
De reis- en recreatiebladen zagen hun verspreide oplage met 7,9 procent toenemen tot 537 duizend exemplaren. National Geographic Traveler is een nieuwe titel, de oplage was 47.400. Zeilen groeide met 21,9 procent tot 31.900. Ook plussen voor Waterkampioen (6,7 procent), en France (4,2 procent), Leven in Frankrijk (1,9 procent) en Toeractief (0,2 procent).
Opvallende groeiers in andere segmenten waren onder meer Historisch Nieuwsblad (129,4 procent), Vivenda (113,9 procent), Yoga (84,4 procent), Beau Monde (45,5 procent), TotaalTV (43 procent) Sportweek (34,2 procent), Residence (29,3), NWT (20,8 procent), ZOOM.nl (20,4), Home and Garden (20 procent), AvantGarde (19,4 procent), Veronica Magazine (19,6 procent). Meiden Magazine (18,7 procent), Filosofie Magazine (18,4 procent), Power Unlimited (16,5 procent) en Grasduinen (15,2 procent).


 


Volkskrant, persbericht GPT

Bureaus

Marketing

Economisch