Reclame heeft meeste impact op tv

21-08-2009 (08:49) - Media

Tv-reclame heeft de meeste impact op consumenten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Edinburgh International Television Festival. Het onderzoek, uitgevoerd door YouGov en Deloitte, leert dat 64 procent van de ondervraagden tv-reclame noemt als medium met de meeste impact.  

Het onderzoek geeft de tv-sector munitie om aan te tonen dat tv-reclame een belangrijk marketing-instrument blijft, ondanks de opkomst van internet. Volgens Tess Alps, CEO van het marketingorgaan van de Britse commerciële omroepen Thinkbox, zijn er betere manieren op de effectiviteit van tv-reclame aan te tonen, 'maar het onderzoek bevestigt alle bestaande onderzoeken'.

Alps denkt dat tv-reclame juist gebaat is bij het groeiende gebruik van internet. Consumenten kunnen nu gemakkelijk actie ondernemen na het zien van een reclame, 'dat maakt de combinatie van tv en internet juist zo krachtig'. Toch verwachten de meeste mediabureaus dat de tv-bestedingen onder invloed van de recessie flink zullen dalen. 

Kranten werden na televisie het meest genoemd als medium met de meeste impact, gevolgd door radio- en outdoorreclame. Internetreclame werd slechts door 8 procent van de ondervraagden aangewezen als meest impactvolle reclame. Bijna 25 procent van de 2000 ondervraagden zei ‘imuun’ voor elke soort van reclame te zijn.


MediaNed

Reacties

Wat een lachwekkend onderzoek. Sinds wanneer onderzoeken we impact door te vragen aan de consument: 'Wat heeft impact?' Kortom: onderzoek van het niveau kleuterklas. Ik vind dat dit soort dingen alleen met een juiste dosis scepsis zou moeten worden gemeld. Je kan jezelf toch niet een betrouwbare nieuwsbron noemen als je dit soort ,overduidelijk gekleurde, onderzoeken zomaar als waar (zie de kop) meldt. Helemaal omdat algemeen bekend is dat bioscoop het meest impactvolle medium is.
Jos @ 21-08-2009 13:44 uur

Bureaus

Marketing

Economisch