Reclame heeft meeste impact op tv
21-08-2009 (08:49) - Media
Tv-reclame heeft de meeste impact op consumenten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Edinburgh International Television Festival. Het onderzoek, uitgevoerd door YouGov en Deloitte, leert dat 64 procent van de ondervraagden tv-reclame noemt als medium met de meeste impact.
Het onderzoek geeft de tv-sector munitie om aan te tonen dat tv-reclame een belangrijk marketing-instrument blijft, ondanks de opkomst van internet. Volgens Tess Alps, CEO van het marketingorgaan van de Britse commerciële omroepen Thinkbox, zijn er betere manieren op de effectiviteit van tv-reclame aan te tonen, 'maar het onderzoek bevestigt alle bestaande onderzoeken'.
Alps denkt dat tv-reclame juist gebaat is bij het groeiende gebruik van internet. Consumenten kunnen nu gemakkelijk actie ondernemen na het zien van een reclame, 'dat maakt de combinatie van tv en internet juist zo krachtig'. Toch verwachten de meeste mediabureaus dat de tv-bestedingen onder invloed van de recessie flink zullen dalen.
Kranten werden na televisie het meest genoemd als medium met de meeste impact, gevolgd door radio- en outdoorreclame. Internetreclame werd slechts door 8 procent van de ondervraagden aangewezen als meest impactvolle reclame. Bijna 25 procent van de 2000 ondervraagden zei ‘imuun’ voor elke soort van reclame te zijn.