Reclamebestedingen in de lift

16-07-2010 (10:02) - Media

De bestedingen aan reclame op radio en televisie zijn in het tweede kwartaal flink toegenomen. Bij televisiereclames gaan de zaken inmiddels zo goed dat de teruggang in de bestedingen van vorig jaar mogelijk al is goedgemaakt, zo meldde SPOT donderdag. De netto-omzet uit reclame op tv kwam uit op 242 miljoen euro tegen 212 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is een stijging van 14,5 procent. Over het eerste halfjaar werd 398 miljoen euro gespendeerd aan advertenties op tv binnen de reclameblokken, een stijging van 8,8 procent.

Ook de radiozenders profiteerden van de opleving in reclame-uitgaven. Inclusief gesponsorde programma's kwam de omzet hier uit op bijna 62 miljoen euro, een stijging van 5,6 procent. Over de eerste zes maanden van het jaar kwam de omzet uit op zo goed als 110 miljoen euro.

Volgens SPOT, het kenniscentrum voor televisiereclame, hebben vooral supermarkten meer geadverteerd op tv. Ook zijn de autofabrikanten teruggekeerd op het podium en geven financiële instellingen voorzichtig weer meer uit, terwijl de uitgaven van die sector in het eerste kwartaal nog daalden. Ten slotte heeft het WK voetbal een positieve invloed gehad op de bestedingen.

Op de radio is in de eerste zes maanden van het jaar vooral het aantal adverteerders sterk toegenomen tot een recordhoogte van 1.275, aldus het Radio Advies Bureau (RAB).
 


SPOT/BNR/Broadcast Magazine

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch